FF:PGDS005 Vzdělávací politika - Informace o předmětu
PGDS005 Vzdělávací politika
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (angl.) (program FF, D-PD4) (2)
- Pedagogika (program FF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje základní vhled do české vzdělávací politiky a situace českého vzdělávacího systému v kontextu evropských vzdělávacích strategií. Měl by přispět k porozumění změnám, k nimž dochází a jež lze v oblasti vzdělávání a školství očekávat v blízké budoucnosti v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie. Obsahem kurzu jsou tematické okruhy, které poskytují informaci o vývoji a stávající situaci v oblasti české vzdělávací politiky a českého vzdělávacího systému.Konkrétními tématy jsou: Vývoj, současný stav a perspektivy českého vzdělávacího systému; Vývoj (periodizace) a analýza české vzdělávací politiky od 90. let do současnosti; Vzdělávací strategie EU jako kontext pro vzdělávací politiku ČR; Základní charakteristiky vzdělávacích systémů nových členských zemí (středoevropské a východoevropské země). Dalším okruhem, na který je kurz zaměřen, jsou jednotlivé (vybrané) klíčové principy vzdělávací politiky, jež jsou deklarovány v evropských demokraciích a jež jsou východiskem evropské vzdělávací politiky, stejně jako české vzdělávací politiky.
- Výstupy z učení
- Popsat a vysvětlit hlavní mechanismy uplatňované v řízení a správě vzdělávacího systému; analyzovat opatření vzdělávací politiky z hlediska jejích cílů; rozpoznat hlavní principy vzdělávací politiky a na konkrétních příkladech ukázat způsoby jejich realizace; orientovat se v legislativních a programových dokumentech vzdělávací politiky na úrovni ČR a EU; komentovat a hodnotit aktuální opatření vzdělávací politiky.
- Osnova
- (1) Co je vzdělávací politika (definice, aktéři, principy, procesy a mechanismy změny) (2) Vzdělávací politika jako součást širšího konceptu veřejné politiky v rámci různých typů sociálního státu (vývoj, činitelé, principy, oblasti). (3) Vývoj českého vzdělávacího systému ve 2. polovině 20. století a důsledky pro současnost. (4) Vývoj a analýza vzdělávací politiky v ČR od 90. let 20. století po současnost, konkrétní změny, které nastaly, a jejich hodnocení. Periodizace vzdělávacích reforem u nás. (5) Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie Evropské unie. (6) Aktivity a vzdělávací strategie členských zemí OECD jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie OECD. (7) Věda (pedagogický výzkum) a vzdělávací politika. (8) Veřejné mínění o škole a vzdělávání v souvislosti se vzdělávací politikou. (9) Princip celoživotního učení pro všechny – koncept, problémy, příklady řešení. (10) Princip rovných vzdělávacích příležitostí – koncept, problémy, příklady řešení. (11) Princip zaměstnatelnosti – koncept, problémy, příklady řešení. (12) Princip internacionalizace ve vzdělávání – koncept, problémy, příklady řešení. (13) Diskuse o aktuálních otázkách vzdělávací politiky.
- Výukové metody
- Samostudium, konzultace, písemná práce.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/PGDS005