FF:PJN214 Kulturní cest. ruch Polska II - Informace o předmětu
PJN214 Kulturní cestovní ruch Polska II
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (cvičící) - Garance
- Mgr. Renáta Buchtová, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michal Przybylski
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 B2.44
- Předpoklady
- Kurz volně navazuje na předmět PJN210 Kulturní cestovní ruch Polska, jehož předchozí absolvování je vhodné, ale není vyžadováno.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Polská kulturní studia (program FF, B-PJ_)
- Polská studia (program FF, B-PJ_)
- Polština pro profesní a obchodní praxi (program FF, B-PJ_)
- Cíle předmětu
- Různé podoby kulturního cestovního ruchu patří k nejdůležitějším segmentům turismu v Evropě a pro jejich rozvoj má slibný potenciál i řada polských regionů. Pokračování kurzu podává přehled o dalších důležitých dílčích formách kulturního cestovního ruchu a jejich zastoupení v polských vojvodstvích. Cílem předmětu je mj. systematická rozvíjení schopnosti studentů samostatně navrhovat či připomínkovat náplň poznávacích či pobytově-poznávacích zájezdů a exkurzí do Polska.
- Výstupy z učení
- Absolventi kurzu:
- budou disponovat přehledem o předpokladech kulturního cestovního ruchu Polska,
- získají vědomosti interdisciplinárního charakteru (z oblasti geografie, historie, filologie, dějin umění, etnologie, religionistiky a ekonomie),
- posílí svou schopnost vnímat vzájemné souvislosti mezi kulturou a cestovním ruchem,
- se budou dobře orientovat v hlavních atraktivitách kulturního cestovního ruchu Polska,
- budou mít přehled o vybraných turistických marketingových produktech zaměřených na poznávání polského kulturního dědictví. - Osnova
- 1. Muzejní cestovní ruch v Polskuu: dějiny a vývojové etapy polského muzejnictví, druhy muzeí a galerií, návštěvnost a prostorové rozmístění polských muzeí a galerií, nové trendy v muzejnictví, pozoruhodné muzejní a galerijní expozice v Polsku.
- 2. Vojenský cestovní ruch v Polsku: typologie atraktivit vojenského CR (fortifikační architektura a umění, místa slavných bitev a jejich rekonstrukce, vojenská muzea, vojenské památníky, hřbitovy), charakteristické rysy vývojových etap fortifikační architektury v Evropě na příkladech z Polska, vojenský CR a tzv. dark tourism (temný CR).
- 3. Etnický cestovní ruch v Polsku: etnografický cestovní ruch a krajanský cestovní ruch, národnostní a etnické minority v současném Polsku, jejich dějiny a základní přehled o charakteristických rysech a projevech jejich tradiční kultury, využití v CR.
- 4. Polská tradiční lidová kultura a venkovský kulturní cestovní ruch v Polsku: definice lidové kultury, hmotná a nehmotná tradiční lidová kultura, folklór, folklorismus, folklorizace, lidové umění a lidoví tvůrci, etnografická rajonizace Polska, vybrané výrazné etnografické oblasti a skupiny v Polsku.
- 5. Literární a filmový cestovní ruch v Polsku: místa spjatá s dějem významných polských literárních a filmových děl, rodiště, místa pobytu a posledního odpočinku polských spisovatelů, místa spjatá s filmovými adaptacemi polských literárních děl a realizacemi jiných filmů, literatura a film jako součást destinačního marketingu.
- 6. Gastronomický cestovní ruch v Polsku: historický vývoj a charakteristické znaky polské gastronomie, bohatství a rozmanitost polských regionálních kuchyní, podstata a význam obchodní značky v CR, ochrana tradičních a regionálních potravin v Evropské unii a v Polsku.
- 7.-12. Kulturní cestovní ruch polských vojvodství: Západopomořanské, Pomořské, Kujavsko-pomořské, Varmijsko-mazurské, Podleské, Mazovské, Lodžské, Velkopolské a Lubušské vojvodství
- Literatura
- LIJEWSKI, Teofil, Jerzy WYRZYKOWSKI a Bogdan MIKUŁOWSKI. Geografia turystyki Polski. Wyd. 4. zmienione. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002, 378 s. ISBN 8320813808. info
- JĘDRYSIAK, Tadeusz. Turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008. 149 s.
- JĘDRYSIAK, Tadeusz. Wiejska turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2010. 162 s.
- ZELENKA, Josef a Martina PÁSKOVÁ. Výkladový slovník cestovního ruchu. Kompletně přeprac. a dopl. Praha: Linde, 2012, 768 s. ISBN 9788072018802. info
- Geografia turystyczna świata. Edited by Jadwiga Warszyńska. Wyd. 4. zmienione i zaktuali. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003, 401 s. ISBN 8301130679. info
- GARDZIŃSKA, Anna. Ekonomika turystyki i rekreacji. Edited by Aleksander Panasiuk. Wyd. 2., zmienione i rozszer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, 413 s. ISBN 9788301166809. info
- PALATKOVÁ, Monika. Mezinárodní turismus : analýza pozice turismu ve světové ekonomice, změny mezinárodního turismu v důsledku globálních změn, evropská integrace a mezinárodní turismus. 2. aktualizované a rozší. Praha: Grada Publishing, 2014, 251 stran. ISBN 9788024748627. URL info
- KOTÍKOVÁ, Halina. Nové trendy v nabídce cestovního ruchu : nové produkty z hlediska motivace účastníků cestovního ruchu, nové trendy v nabídce turismu pro specifické skupiny, názorné příklady ze zahraničí i z České republiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 207 s. ISBN 9788024746036. URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Eva. Polsko : průvodce do zahraničí. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000, 193 s. ISBN 8070336455. info
- JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu :jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2. akt. vydání. Praha: Praha : Grada Publishing, 2012, 313 s. ISBN 978-80-247-4209-0. info
- GARDZIŃSKA, Anna. Marketing w turystyce i rekreacji. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013, 381 s. ISBN 9788301173074. info
- Turystyka w naukach humanistycznych. Edited by Ryszard Winiarski. Warszawa: Wydawnictwo Naukove PWN, 2008, 177 s. ISBN 9788301156084. info
- Výukové metody
- Přednášky, kolektivní práce s připravenými studijními materiály, prezentace studentských projektů a diskuse v semináři.
- Metody hodnocení
- Hodnocení při ukončení zkouškou: závěrečná písemná zkouška (max. 70 bodů), seminární projekt a jeho prezentace (max. 30 bodů), docházka (max. 3 absence) a splněné domácí úkoly. Ukončení zápočtem: pravidelná docházka (max. 2 absence), plnění domácích úkolů a schválený seminární projekt. Klasifikace zkoušky: maximálně 100 bodů celkem, 100–90 b. = výborně (A), 89–85 b. = velmi dobře (B), 84–75 b. = dobře (C), 74–70 b. = uspokojivě (D), 69–60 b. = vyhovující (E), 59–0 b. = nevyhovující (F). Předpokladem pro přistoupení ke zkoušce je pravidelná docházka , plnění domácích úkolů a vystoupení s prezentací na zadané téma ve stanoveném termínu (délka prezentace cca 20 minut). Prezentaci je nutné uložit do odevzdávárny (k tomu speciálně zřízené v ISu nebo MS Teams) nejpozději bezprostředně před samotným vystoupením.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/PJN214