FF:RJUPP01S Pedagogická praxe I - Informace o předmětu
RJUPP01S Pedagogická praxe I - sdružené studium
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 35 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář I, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí. Souběžně si zapisují předměty Školní didaktika a Speciální pedagogika a diagnostika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře.
Cíle, které jsou vázány na Pedagogickou praxi I, se objevují i v Pedagogických praxích II a III, neboť profesní přípravu učitelů považujeme na kontinuální, pokračující dalším profesním rozvojem, pro který mohou nadále platit téže cíle. V rámci Pedagogické praxe I jsou v popředí propedeutické cíle, které jsou determinantou pro cíle oborově didaktické.
Pro Pedagogickou praxi I jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle:
• Studenti utvářejí svá sebepojetí učitele.
• Studenti jsou schopni reflektovat svoji praxi.
• Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.
Konkrétní výukové cíle Pedagogické praxe I jsou uvedeny v rámci sekce Výstupy z učení. - Výstupy z učení
- (1) Oblast utváření sebepojetí učitele:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.
(2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení: Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení. Student vnímá žáky jako individuality. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.
(3) Oblast didaktická: Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky. - Osnova
- 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele.
- 2. Učitel a jeho sebepojetí.
- 3. Profesiogram profese učitele.
- 4. Regulace výuky.
- 5. Individualizace výuky.
- 6. Komunikace jako prostředek učení.
- 7. Designování plánu výuky.
- Výukové metody
- Pedagogická praxe I je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. - Metody hodnocení
- Mgr. Egerlová dle požadavků na ukončení praxí.
- Informace učitele
- Časová dotace činností: 6 hodin stínování (1 den) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 dny po 4-5 hodinách, každý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 3 vyučovací hodiny výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 10 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) atd.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/RJUPP01S