SPVPSUDid2 Didaktika psychologie II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika psychologie jako jedna z klíčových disciplín v přípravě učitelů psychologie poskytuje posluchačům přehled aktuálních poznatků z teorie a praxe vyučování předmětu psychologie na středních školách. Cílem je vytvořit bázi základních teoretických poznatků a praktických zkušeností potřebných na přípravu a realizaci výuky psychologie na různých typech středních škol.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu Didaktika psychologie II
- bude student schopen vyjmenovat všechny dokumenty a materiály, z kterých učitel vychází při přípravě na vyučovací hodinu
- student ovládá postupy pro zodpovědnou přípravu učitele na vyučování
- bude student schopen udělat a zdůvodnit přípravu na vyučovací hodinu na vybrané téma z psychologie
- bude student schopen aplikovat teoretické poznatky z psychologických a pedagogických disciplín při vyučování psychologie na středních školách - s ohledem na profilaci výuky psychologie podle typů středních škol a jejich studijního zaměření
Osnova
  • 1. Postavení předmětu psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol – středních odborných učilišť, středních odborných škol, gymnázií.
  • 2. Kurikulární (pedagogické) dokumenty v předmětu psychologie. Vzdělávací standardy. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání), školní vzdělávací programy (ŠVP).
    Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Metodické příručky.
  • 3. Průřezová témata a mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí.
  • 4. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování (perspektivní – dlouhodobá, aktuální – bezprostřední, písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie – její součásti).
  • 5. Pozorování a analýza vyučovacího procesu – hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny).
  • 6. Výběr, obsah a uspořádání učiva v předmětu psychologie. Didaktická transformace učiva a didaktická analýza učiva předmětu psychologie. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů.
  • 7. Témata:
    a) Předmět psychologie a její základní metody. Historie psychologie.
    b) Systém psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi.
    c) Senzorické procesy a vnímání.
    d) Představivost (představy a fantazie).
    e) Paměť.
    f) Učení.
    g) Pozornost.
    h) Myšlení a řeči.
    ch) Emoce a city.
    i) Volní proces.
    j) Osobnost, struktura osobnosti.
    atd.
  • Poznámka: Okruhy počínaje č. 7 jsou náměty pro práci v seminářích, slouží jako praktická příprava pro vlastní výstupy v hodinách psychologie v rámci pedagogické praxe na středních školách. Frekventant zpracuje přípravu na vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu učiva dle vlastní volby) a realizuje výstup s tímto tématem na semináři, po němž bude analyzována jeho vyučovací hodina ostatními frekventanty a proběhne sebereflexe vystupujícího frekventanta.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
    doporučená literatura
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v Ústí nad Labem 1968.
  • Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha: Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze, 1979.
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
  • Miškolciová, L.: Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003, 2016.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v Olomouci 1989.
  • Šipoczová, A.: Psychológia na stredných školách: Študijný text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania, Bratislava: SPN, 1984.
  • Sokolová, L.: Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Lemešová, M.: Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
  • Lemešová, M. a kol.: Psychológia zážitkom: Metodická príručka. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 286 s. ISBN 8071821756. info
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
  • BLAŠKOVIČ, Oskár a Tomáš PARDEL. Psychologie v obrazech a příkladech. Edited by Martin Jurčo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. info
    neurčeno
  • Turek, Ivan. Didaktika. Vyd. 2. prepracované a doplnené. Bratislava : Iura Edition, spol. s r. o. 2010. 598 s. ISBN 978-80-8078-322-8.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
Výukové metody
přednáška a seminář, skupinová práce, diskuse, aktivní výstup studenta na semináři
Metody hodnocení
podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, seminární práce: zpracování přípravy na jednu vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu dle vlastní volby studenta) a vystoupení studenta (budoucího učitele) s tímto tématem na semináři
ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Didaktika psychologie I a II)
Informace učitele
Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
Učebnice psychologie pro různé typy středních škol.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.