FF:TIM_B_032 Virus v digitální kultuře - Informace o předmětu
TIM_B_032 Virus v digitální kultuře
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Virus představuje obtížně uchopitelný fenomén, který existuje v mnoha odlišných podobách a prostupuje rozmanitými vrstvami naší reality. Virus může být poezií, příkladem umělého života, kouskem digitálního kódu, užitečným softwarem, nebezpečným teroristou, nástrojem politického aktivismu, metaforou, nemocí, řečovým aktem a specifickým uměleckým dílem. Tato komplexní entita vyžaduje důkladný průzkum, který nemůže být omezen pouze na jediné pole poznání. Nejlepším řešením pro výzkum viru je tedy interdisciplinární přístup. Proto se studenti tohoto kurzu vydají na cestu skrze různé koncepty a teorie, které vycházejí z odlišných oblastí poznání, ať už se jedná o filozofii, software studies, teorie a dějiny umění, artificial life, science and technology studies nebo archeologii médií.
Cíle:
- Uvést studenty do problematiky počítačového viru.
- Poskytnout studentům základní přehled o současném stavu výzkumu viru v digitální kultuře.
- Seznámit studenty s dominantními typy myšlení, které obklopují počítačový a biologický virus.
- Přiblížit studentům umělecký potenciál viru a jeho roli v současném digitálním umění. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Uvést technologické a filozofické definice viru a rozlišit různé druhy počítačového viru.
- Popsat historický vývoj počítačového viru.
- Přiblížit současné metody výzkumu počítačového viru.
- Identifikovat a shrnout základní charakteristiky týkající se tří hlavních typů myšlení o počítačovém viru (virus jako umělý život, virus jako metafora, virus jako řečový akt).
- Zasadit umění počítačového viru do širšího kontextu umění dvacátého století, popsat rozmanité podoby viru v současném digitálním umění, uvést příklady uměleckých děl, která pracují s počítačovým virem. - Osnova
- 1. Úvodní hodina – obsah a průběh kurzu, způsob ukončení, doporučená literatura
- 2. Definice biologického a počítačového viru
- 3. Historický vývoj počítačového viru, současné (počítačové) viry
- 4. Virus v kontextu filozofie – Gilles Deleuze, Felix Guattari, Bruno Latour, Actor-Network Theory
- 5. Moderní myšlení o viru – virus jako umělý život
- 6. Postmoderní myšlení o viru – virus jako metafora I
- 7. Postmoderní myšlení o viru – virus jako metafora II
- 8. Nemoderní myšlení o viru – virus jako řečový akt
- 9. Virus v digitálním umění I - destruktivní kreativita
- 10. Virus v digitálním umění II – virus jako taktické médium
- 11. Reprezentace viru v populární kultuře
- 12. Pozitivní virus: chvála odlišnosti
- Literatura
- povinná literatura
- Thomas, Anne-Marie. It Came from Outer Space: The Virus, Cultural Anxiety and Speculative Fiction. PhD Thesis. Louisiana State University, 2002.
- Buiani, Roberta. Scary Networks? Viruses as Discursive Practice. Fibre Culture, roč. 3, č. 4.
- Sampson, D., Tony – Parikka, Jussi (eds.). The Spam Book: On Viruses, Porn, and Other Anomalies from the Dark Side of Digital Culture. Cresskill: Hampton Press, 2009.
- Latour, Bruno. Nikdy sme neboli moderní. Bratislava: Kalligram, 2003.
- Dibbell, Julian. Viruses Are Good for You. Wired, roč. 3, č.2, 1995.
- Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007.
- Cohen, Fred. Computer viruses. PhD Thesis. University of Southern California, 1985.
- Franc, Adam. Virus jako předmět výzkumu v diskurzu nových médií. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2014.
- Ludwig, A., Mark. Computer Viruses, Artificial Life and Evolution. Tucson: American Eagle Publication, 1993.
- doporučená literatura
- Parikka, Jussi. Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses. New York: Peter Lang Publishing, 2007.
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze.
- Metody hodnocení
- Účast na přednáškách je povinná. Je tolerováno pět absencí.
Písemný test – kombinace otevřených a uzavřených otázek. K úspěšnému absolvování testu je třeba získat alespoň 50% z celkového počtu bodů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/TIM_B_032