FF:UCJ01 Ped. praxe češtiny I - Informace o předmětu
UCJ01 Pedagogická praxe češtiny průběžná
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- blokově (180 nebo 360 hodin). 12 kr. (od 6 krok 6 kred). 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- UCJL01 Didaktika českého jazyka a literatury I
UCJJ01 Didaktika českého jazyka a literatury II
UZB001 Psychologie pro učitele I
UZB002 Školní pedagogika
UZB003 Školní didaktika
UZB004 Psychologie pro učitele II
UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
UZB006 Kompendium pro učitele - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Prvořadým cílem je naučit se získané poznatky aplikovat v pedagogické praxi a její reflexi.
Dílčí cíle se soustředí do několika oblastí:
1. naučit se aplikovat dovednosti při práci s komunikačními a informačními technologiemi a nástroji v přípravě na výuku, plánování doplňkových vzdělávacích aktivit (doučování, zkoušení, speciální kurzy, exkurze apod.);
2. naučit se pracovat s pedagogickou dokumentací, se vzdělávacími plány (RVP, ŠVP, interdisciplinarita průřezových témat);
3. naučit se připravovat vlastní výukovou roli v tandemu, v pozici asistenta a pozorovatele při náslechu, hospitaci, stínování;
4. naučit se pracovat s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
5. naučit se reflektovat průběh vyučování, analyzovat chyby, navrhovat řešení krizových situací při vyučování. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- koncipovat ve spolupráci se středoškolským vyučujícím e-learningové kurzy a nástroje moderních technologií v praxi středoškolského učitele;
- posoudit ve spolupráci se středoškolským vyučujícím rizika vyučovacího procesu a školního prostředí, vhodné strategie řešení krizových situací ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- připravit se ve spolupráci se středoškolským vyučujícím na práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
- pracovat s pedagogickou dokumentací, se vzdělávacími plány;
- vykonávat asistenční práce učitele ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- připravit se na tandemovou výuku;
- reflektovat chyby, navrhovat způsoby předcházení chybám a krizovým situacím. - Osnova
- A. Začátek semestru – probíhá v prostředí fakulty:
- a) reflexe poznatků získaných v seminářích Didaktika českého jazyka a literatury I, II a jejich uplatnitelnosti v praxi;
- b) využití e-learningu a moderních technologií v praxi středoškolského učitele: seznámení se s vybranými moderními technologiemi a možnostmi jejich smysluplného zapojení do výuky středoškolských studentů (práce s webovým prostředím Moodle, práce s i-Padem, práce s korpusy, interaktivními tabulemi apod.);
- c) prezentační a rétorické dovednosti;
- d) příprava na práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
- e) seznámení se s riziky vyučovacího procesu a školního prostředí, strategie řešení krizových situací ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- f) organizační příprava praxe.
- B. Vlastní praxe – probíhá v prostředí vybrané střední školy:
- a) student se seznámí s prostředím vybrané školy a s náplní práce učitele;
- b) student absolvuje náslechy/hospitace a vede si k nim protokol;
- c) student se pod vedením středoškolského učitele seznamuje se způsoby řešení krizových situací na konkrétní škole;
- d) student se seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých bude vyučovat;
- e) student pod vedením středoškolského učitele provádí asistentské práce (oprava testů a slohových prací, doučování, individuální plány pro hendikepované studenty apod.);
- f) student se pod vedením středoškolského učitele seznamuje s pedagogickou dokumentací (školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, průřezová témata, organizace maturity, exkurze apod.);
- g) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji;
- h) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje projektovou výuku;
- i) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím modeluje samostatně provedenou výukovou hodinu;
- j) student si ve spolupráci se středoškolským vyučujícím vyzkouší výuku v tandemu a individualizovanou výuku;
- k) student společně se středoškolským učitelem hodnotí své zapojení do výuky a do přípravy na ni.
- C. Reflexe praxe – probíhá v prostředí fakulty:
- a) řízená reflexe zkušeností získaných během průběžné praxe s vysokoškolskými pedagogy a s posluchači zapsanými v kurzu UCJ01 Pedagogická praxe češtiny průběžná;
- b) evaluace poznatků z praxe ve vybrané škole: analýza nejčastější chyb a možnosti jejich eliminace v praxi pedagoga češtiny, předcházení krizovým situacím, práce se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
- c) písemné zhodnocení uskutečněné praxe.
- D. Hodinová dotace:
- a) sdružený studijní plán – celkem 180 hodin, 10 hodin přímá výuka, 10 hodin doučování, 5 hodin tandem, 60 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 85 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.);
- b) jednooborový studijní plán – celkem 360 hodin, 10 hodin přímá výuka, 20 hodin doučování, 20 hodin tandem, 130 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 170 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.).
- Literatura
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- NENIČKOVÁ, Veronika. Možnosti využití slovního mraku ve výuce cizího jazyka. In Krejčová, Elena; Krejčí, Pavel. Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě. Brno: Porta Balkanica, 2014, s. 253-265. ISBN 978-80-904846-7-2. URL info
- ZOUNEK, Jiří. E-portfolia jako jiný přístup k učení a hodnocení studentů. Řízení školy: Speciál pro střední školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč.10, č. 1, s. 15-17. ISSN 1214-8679. info
- DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 344 s. ISBN 9788025137598. info
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6. info
- ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido, 2009, 172 stran. ISBN 9788073151874. info
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2004, 4 s. Komenský. ISBN 0323-0449. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
- ZOUNEK, Jiří, Rostislav KŘÍŽ a Zuzana KUNZOVÁ. Internet nejen pro studenty : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 104 s. ISBN 8024705702. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 8070418087. info
- ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
- BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000, 198 s. ISBN 8090246176. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava – výklad, samostudium vzdělávacích plánů (RVP, ŠVP);
analýza – analýzy pedagogické dokumentace; analýzy náslechů a hospitací, analýzy tandemové výuky;
stáž, stínování, interpretace a evaluace v písemné reflexi praxe. - Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě předložené písemné reflexe pedagogické praxe na vybrané škole.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů..
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Student si volí kreditové ohodnocení 6 nebo 12 kreditů podle svého studia.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/UCJ01