CORE055 Jak předat ostatním to, co víme. Základy lektorských dovedností.

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (cvičící), prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (zástupce)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 B2.44
Předpoklady
Předmět je otevřen každému, kdo se chce naučit předávat své znalosti a dovednosti druhým lidem. V předmětu budeme rozvíjet obecné lektorské dovednosti, které student využije téměř kdekoli v praxi, třeba při popularizaci vědy, ve firemním vzdělávání či při přípravě volnočasových aktivit.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Předmět CORE055 rozšíří profil absolventa Masarykovy univerzity o znalosti a dovednosti nezbytné pro plánování a realizaci široké škály vzdělávacích aktivit. Předmět provede účastníky celým procesem přípravy vzdělávacích aktivit od rozvahy nad potřebami účastníků přes volbu mezi širokou škálou moderních vzdělávacích metod (diskuze, vysvětlování, aktivizační využití technologií) a jejich zasazením do smysluplného vzdělávacího celku. Studenti si budou jednotlivé postupy zkoušet tak, aby rostlo nejen jejich teoretické porozumění, ale hlavně jejich praktické lektorské dovednosti.
Výstupy z učení
Nabyté dovednosti umožní studentům: 1. Dobře zvolit, co chtějí předat s ohledem na potřeby účastníků. 2. Realizovat vzdělávací aktivity s využitím aktuálních didaktických přístupů. 3. Vysvětlit přednosti a slabiny využití jednotlivých vzdělávacích metod v konkrétních situacích. 4. Sestavit krátkodobou vzdělávací aktivitu či dlouhodobější vzdělávací program. 5.Plánovat vzdělávací aktivity i evaluovat jejich vhodnost a přiměřenost.
Osnova
  • 1. Pro koho? (potřeby účastníků vzdělávacích aktivit) 2. Co chci předat? (cíle vzdělávacích aktivit) 3. Jak zaujmout? (motivace a aktivizace) 4. Jak něco dobře vysvětlit? (demonstrace, výklad, zjednodušování) 5. Jak se dobře ptát? (metody pracující s dialogem) 6. Jak podpořit samostatnou práci účastníků? (pracovní listy, ICT) 7. Jak podpořit učení mezi účastníky? (metody skupinové práce) 8. Jak spojit vše do programu? (dramaturgie krátkodobých aktivit) 9. Jak spojit vše do programu? (dramaturgie dlouhodobých aktivit 10. Jak se dozvědět, co si účastníci odnášejí (práce se zpětnou vazbou a reflexí)
Výukové metody
Dialogické vyučování, skupinová práce, výklad, synchronní individuální participace skrze ICT (např. Jamboard, Nearpod, Padlet, atp.).
Metody hodnocení
Na seminářích je povinná aktivní účast. Po každém semináři studenti plní krátký úkol, který jim umožní se k probranému tématu vrátit a prakticky si je vyzkoušet. Tyto úkoly se odevzdávají do e-learningové podpory kurzu. K absolvování semináře je třeba splnit docházku (povolena 1 neomluvená absence) a všechny týdenní úkoly.
Informace učitele
https://www.canva.com/design/DAFQI3m7c-A/qbG9WO8L4Qu7gL-eCcCDZw/watch?utm_content=DAFQI3m7c-A&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink
Odkaz na video o předmětu naleznete výše.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.