FF:DESB22 Uživatelský výzkum - Informace o předmětu
DESB22 Úvod do uživatelského výzkumu
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
Mgr. Petra Kutálková, PhD. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/28, pouze zareg.: 0/28 - Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je předat studentům nezbytný teoretický základ k tomu, aby se mohli začít věnovat tématu uživatelskému výzkumu hlouběji.
- Designér se dozví, k čemu je uživatelský výzkum, kdy je vhodné jej zařadit do designového procesu a jak komunikovat s výzkumníkem.
- Výzkumník se dozví o metodách, které může při své práci používat. Během semestru se naučí detailně pracovat s hloubkovými rozhovory, s uživatelským testováním a s dotazníkovými výzkumy. Také se naučí do výzkumu zapojovat celý svůj tým, zejména pomocí metody Mapování zákaznické zkušenosti a jiných design thinking workshopů.
- Manažer zjistí, jak díky výzkumu zvýšit UX(SD) vyspělost svého týmu a jak najít/vybrat vhodného výzkumníka do svého týmu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- chápat význam uživatelského výzkumu a jeho pozici v rámci designového procesu,
- chápat, co zahrnuje práce výzkumníka v rámci různých typů projektů (na volné noze, agenturní výzkum, korporát atd.) a také schopnosti a dovednosti, které by si měl každý výzkumník osvojit,
- chápat proces řízení a plánování výzkumu,
- rozumět zásadám zodpovědného, etického a inkluzivního výzkumu,
- pracovat v rámci určitých projektových omezení (rozpočet, čas, omezení technologií, nedostupnost respondentů),
- doporučit vhodné výzkumné metody s ohledem na designovou vyspělost organizace a na situaci, kterou je třeba řešit,
- porozumět přesahu uživatelského výzkumu do rozvoje organizace i společnosti (Research impact). - Osnova
- - Co je to uživatelský výzkum
- - Uživatelský výzkum a designový proces
- - Role výzkumníka
- - Metody a nástroje uživatelského výzkumu
- - Research deliverables
- - Psychologie pro výzkumníky
- - Research impact
- Literatura
- Travis, D., & Hodgson, P. (2019). Think like a UX researcher: How to Observe Users, Influence Design, and Shape Business Strategy. Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academ
- Portigal, S. (2013). Interviewing users: how to uncover compelling insights. Rosenfeld Media.
- Výukové metody
- Přednášky, workshopy, skupinové diskuze
- Metody hodnocení
- Test
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/DESB22