FJU2A044 Seminář k pedagogické praxi II

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/130. 12 hodin reflexe s vyučujícím v semináři a 130 hodin přípravy na náslechy a výuku + jejich reflexe. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
FJU2A043 Seminář k pedagogické praxi I && FJU2A042 Didaktika francouzštiny II
Znalost francouzštiny na úrovni C1 (SERRJ).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pouze pro studenty imatrikulované v roce 2020 a starší ročníky.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem semináře je pokračování v zevrubné přípravě pro rozšiřující pedagogickou praxi. Je proto koncipován tak, aby student byl pod odborným vedením schopen maximálně využít příležitostí, které se mu naskytnou v rámci vlastního pedagogického působení v konkrétním edukačním prostředí, a tyto poznatky a zkušenosti analyzoval s vyučujícím a především ostatními studenty v semináři.
Výstupy z učení
Díky komplexní přípravě je student náležitě vybaven pro rozšiřující pedagogickou praxi. Dokáže odpovídajícím způsobem stanovit cíle výuky, zvolit vhodné metody, adekvátní didaktický materiál a naplánovat konkrétní výukové jednotky. V rámci diskuze dokáže náležitě zdůvodnit volbu jednotlivých postupů a argumentačně je obhájit.
Osnova
  • Vstupní seminář - výběr témat a zadání konkrétních projektů navázaných na jednotlivé formy výuky.
  • Práce na projektech:
  • 1. fáze: individuální zpracování zadaného tématu
  • 2. fáze: peer learning - vzájemné hodnocení zpracovaných úkolů rozvíjející schopnost reflexe a sebereflexe
  • 3. fáze: průběžné konzultace a individualizovaná zpětná vazba
  • 4. fáze: specializované workshopy s přizvanými odborníky vždy v návaznosti na zvolenou formu výuky
  • 5. fáze: závěrečný workshop - evaluace
  • Rozdělení hodin praxe:
  • 1) 360 hodin příprava a úkoly (v rámci Seminářů k pedagogické praxi I a II)
  • • deník praxe, úkoly ad.
  • 2) 360 hodin přímo na škole (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II)
  • • 100 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
  • • 260 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.)
Literatura
  • PUREN, Christian. La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes : essai sur l'éclectisme. Paris: Crédif, 1994, 203 stran. ISBN 227804267X. info
Výukové metody
Semináře, workshopy, projekty, konzultace, e-learning.
Metody hodnocení
Závěrečný projekt, kolokvium.
Informace učitele
https://www.lepointdufle.net/penseigner/enseigner_le_francais.htm
Rozdělení hodin praxe u dvouoborového studia (v rámci předm. Pedagogická praxe I a II):

1) 180 hodin příprava a úkoly
• deník praxe, úkoly ad.

2) 180 hodin přímo na škole
• 50 hodin vlastní výuky (samostatná, v tandemu, skupinová, asistence učiteli, doučování)
• 130 hodin další činnosti (náslechy, pomoc s opravováním písemných prací, tvorba učebních pomůcek, doprovod žáků na exkurze, příprava školních projektů, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, třídnické hodiny, suplování ad.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.