FF:ISKB14 Informační vzdělávání - Informace o předmětu
ISKB14 Informační vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 10:00–13:40 C11
- Předpoklady
- Předmět nemá definovány žádné předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován v souladu s aktuálními strategickými dokumenty knihovnictví i vzdělávacími politikami včetně zahraničí a reflektuje vzrůstající význam edukace a osvěty v informační společnosti, jejíž fungování na úrovni jednotlivce je významně ovlivněno množstvím informací a expanzí technologií, což přináší pozitivní i negativní důsledky. Vzdělávací obsah předmětu je vzhledem k zakotvení v jádru bakalářského kurikula koncipován komplexně v teoretické i aplikační rovině. Komplexní vzdělávací obsah předmětu má návaznost v nepovinných předmětech kurikula.
Cíle v teoretické rovině:
- dát znalosti a porozumění konceptům gramotností 21. století a pedagogicko-didaktickým rámcům pro realizaci informačního vzdělávání pro různé cílové skupiny ve formálním a neformálním vzdělávání i informálním učení;
Cíle v aplikační rovině:
- předat schopnosti koncipovat, vést a evaluovat edukační programy rozvíjející široce pojatou informační gramotnost v kontextech oboru ISK se zaměřením na podporu celoživotního vzdělávání nejen v prostředí knihoven. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- získá znalosti a porozumění modelům a konceptům gramotností 21. století;
- analyzuje klíčové strategické dokumenty vzdělávací politiky, knihovnictví a informační gramotnosti;
- zná a analyticky reflektuje především evaluační výzkumy v oblasti informačního vzdělávání
- zná a modelově aplikovat pedagogicko-didaktické rámce pro realizaci informačního vzdělávání pro různé cílové skupiny ve formálním, neformálním i informálním učení;
- dokáže napsat odbornou esej týkající se informační gramotnosti a její edukace
- rozumí konceptu učícího knihovníka - dokáže komplexně navrhnout edukační programy rozvíjející široce pojatou informační gramotnost v různých prostředích informační společnosti - Osnova
- 1. Úvod do problematiky – užívaná terminologie, vzdělávací a informační politika v ČR a ve světě, koncepční a strategické dokumenty v kontextu informačního vzdělávání.
- 2. Standardy a modely informační gramotnosti.
- 3. Stav informační gramotnosti a její (evaluační) výzkumy.
- 4. Vývoj, formy a obsah informačního vzdělávání se zaměřením na trendy a aktuální témata.
- 5. Významné instituce a publikační platformy rozvíjející a podporující edukaci v informační gramotnosti.
- 6. Pedagogicko-didaktické rámce informačního vzdělávání se zaměřením na přípravu vzdělávacího programu.
- 7. Pedagogicko-didaktické rámce informačního vzdělávání se zaměřením na realizaci vzdělávacího programu.
- 8. Pedagogicko-didaktické rámce informačního vzdělávání se zaměřením na evaluaci vzdělávacího programu.
- 9. Psychosociální aspekty edukace informační gramotnosti.
- 10. Didaktika informačního vzdělávání ve formálním edukačním prostředí se zaměřením na heterogenní sociální skupiny.
- 11. Didaktika informačního vzdělávání v neformálním edukačním prostředí se zaměřením na knihovny; aktivity rozvoje informační, mediální a čtenářské gramotnosti.
- 12. Didaktika informačního vzdělávání v rámci celoživotního vzdělávání se zaměřením na aspekty andragogické a gerontagogické.
- 13. Kompetenční profil učícího knihovníka.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 133 s. ISBN 978-80-88123-07-1. info
- GRASSIAN, Esther S. a Joan R. KAPLOWITZ. Information literacy instruction : theory and practice. 2nd ed. New York: Neal-Schuman, 2009, xxvii, 412. ISBN 9781555706661. info
- NEEDHAM, Joyce. Teaching elementary information literacy skills with the Big6. Columbus: Linworth, 2009, xvi, 310. ISBN 9781586833268. info
- Information literacy instruction handbook. Edited by Christopher N. Cox - Elizabeth Blakesley. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008, 236 s. ISBN 9780838909638. info
- neurčeno
- FRIEDLAENDEROVÁ, Hana, Hana LANDOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Irena PRÁZOVÁ a Vít RICHTER. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021. 1. vyd. Brno: Nakladatelství HOST; Národní knihovna ČR, 2023, 189 s. ISBN 978-80-7050-775-9. info
- Digital workplace learning : bridging formal and informal learning with digital technologies. Edited by Dirk Ifenthaler. Cham: Springer, 2018, xxiv, 325. ISBN 9783319834702. info
- Educational media and technology yearbook. Edited by Robert Maribe Branch. Cham: Springer, 2018, xii, 429. ISBN 9783319673004. info
- MAZÁČOVÁ, Pavlína. Učící knihovník v perspektivě vzdělávání heterogenní školní třídy k informační gramotnosti. Proinflow : časopis pro informační vědy. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 9, č. 1, s. 23-31. ISSN 1804-2406. URL info
- BURKHARDT, Joanna M. Teaching information literacy reframed : 50+ framework-based exercises for creating information-literate learners. London: Facet Publishing, 2016, xiv, 182. ISBN 9781783301638. info
- MAZÁČOVÁ, Pavlína a Marie INDRÁKOVÁ. Dotykové technologie a inkluzivní aspekty vzdělávání. In Mazáčová, Pavlína. Tablet ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, s. 185-195. ISBN 978-80-88123-02-6. info
- MAZÁČOVÁ, Pavlína a Michal ČERNÝ. Tablet ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 195 s. ISBN 978-80-88123-02-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky - přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, nepovinné a povinné domácí úkoly;
Metody výuky - konstruktivisticky vedené učební činnosti, diskuse, samostatná práce, písemné i verbální aktivity;
Odborné vstupy expertů z praxe - Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu jsou stanoveny podmínky:
docházka dle stanovených kritérií;
splněné průběžné úkoly nebo projekty;
písemná zkouška ve formě závěrečné práce s převahou otevřených problémových otázek - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/ISKB14