FF:JPNB49 Problémy a perspektivy Jap. - Informace o předmětu
JPNB49 Problémy a perspektivy současného Japonska
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Lichý (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D.
Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 10:00–13:40 K12 nerezervovat
- Předpoklady
- JAP215a Japonský jazyk IV. - výklad || JPN221 Japonský jazyk IV - výklad
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s reáliemi současného Japonska, o nichž bude v rámci jednotlivých hodin vedena debata v japonštině. Kurz poskytne studentům možnost dozvědět se o vybraných společenských, ekonomických a politických problémech současné japonské společnosti a zároveň o nich souvisle diskutovat v jazyce, který studují. Kurz bude rozvíjet komunikační dovednosti studentů, jejich schopnost porozumět mluvené japonštině a jejich povědomí a aktuálním dění v Japonsku.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu dokážou studenti pojmenovat a kriticky nahlížet na některé jevy a mechanismy, které jsou pro současnou japonskou společnost typické a které určují její povahu. Protože část každé hodiny bude vedena v japonštině, studenti získají novou slovní zásobu, naučí se o zmíněných jevech diskutovat a rozumět jim v jazyce, který je předmětem jejich studia.
- Osnova
- Blok 1
- 1. Úvodní hodina (představení obsahu kurzu, výukové metodiky, odborné literatury atd.)
- 2. Základní koncepty a kategorie určující mentalitu japonské společnosti (amae, uči – soto, honne – tatemae atd.) Blok 2
- 3. Dynamika japonských mezinárodních vztahů: Dozvuky japonského imperialismu a jejich dopady na regionální vztahy
- 4. Genderová nerovnost v japonské společnosti a marginalizace žen na trhu práce Blok 3
- 5. Xenofobní a diskriminační tendence v japonské společnosti
- 6. Internacionalizace Japonska: Mýtus nebo skutečnost? Blok 4
- 7. Fenomén sociální izolace hikikomori a jeho příčiny
- 8. Japonský vzdělávací systém a jeho problémy Blok 5
- 9. Atomová havárie ve Fukušimě a její následky
- 10. Současné tendence v japonské pop kultuře Blok 6
- 11. a 12. Závěrečné prezentace
- Literatura
- doporučená literatura
- DOI, Takeo. The anatomy of dependence. 1st trade pbk. ed. Tokyo: Kodansha International, 1971, 180 s. ISBN 9784770028006. info
- Critical issues in contemporary Japan. Edited by Jeff Kingston. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xv, 309. ISBN 9780415857451. info
- SUGIMOTO, Yoshio. An introduction to Japanese society. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xiii, 316. ISBN 0521529255. info
- DALE N., P. The Myth of Japanese Uniqueness, Routledge, 2012.
- ZIELENZIGER, M. Shutting out the Sun: How Japan Created Its Own Lost Generation, Vintage, 2007.
- KERR, Alex. Dogs and demons : tales from the dark side of Japan. 1st pbk. ed. New York: Hill and Wang, 2002, xi, 432. ISBN 9780809039432. info
- neurčeno
- PILLING, D. Bending Adversity: Japan and the Art of Survival, Penguin Press, 2014
- Výukové metody
- Každá hodina bude uvedena krátkou přednáškou v češtině o vybraném tématu. Na přednášku naváže audiovizuální či textová ukázka v japonštině a diskuse o daném problému či jevu vedená částečně japonsky a částečně česky. Audiovizuálními materiály jsou myšlena videa, která vyučující zašle studentům s předstihem. Zvažovaný formát kurzu předpokládá domácí přípravu studentů (sledování poskytnutých videí a četbu vybraných textů) a jejich aktivní účast v hodinách.
- Metody hodnocení
- Výsledné hodnocení sestává ze dvou složek:
Závěrečná prezentace v japonštině na zvolené téma v rozsahu 8 až 10 minut – 50 %
Aktivní účast a práce v hodině – 50 % - Informace učitele
- V případě distanční výuky se kurz realizuje s využitím aplikace MS Teams.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/JPNB49