PBB109 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 8:00–9:40 C11
Předpoklady
PBB001 Obecná pedagogika && PBB002 Základy psychologie
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu (prezekvizitou je kurz Úvod do pedagogického výzkumu PBB008).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat cíle a metody pedagogické diagnostiky;
- určit rozdíly mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou;
- aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
  • Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika.
  • Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
  • Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
  • Diagnostické metody a jejich využití v pedagogické praxi (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
  • Pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
  • Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
  • Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
  • Diagnostika rodiny.
  • Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
  • Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
  • Didaktické testy.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
    doporučená literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika dítěte v předškolním věku. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2016, 51 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-280-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • NAVAROVÁ, Sylvie a Markéta LANCOVÁ. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019, 162 stran. ISBN 9788074964053. info
  • DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 146 stran. ISBN 9788074963735. info
  • Standards for educational and psychological testing. Washington: American Educational Research Association, 2014, ix, 230. ISBN 9780935302356. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je vyžadována (1) aktivní účast v semináři; (2) písemný test zaměřený na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu (60 % správných odpovědí); (3) zpracování anamnézy a návrhy pedagogické diagnostiky. Podrobné informace k hodnocení jsou dostupné ve studijním systému ELF.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4525
E-learningová opora: Pedagogická diagnostika. V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.