FF:TCZJ53 Cvičení v ČZJ VI - Informace o předmětu
TCZJ53 Cvičení v českém znakovém jazyce VI
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ondřej Klofáč (přednášející)
- Garance
- Ondřej Klofáč
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TCZJ53/02: Čt 10:00–11:40 G22, O. Klofáč
- Předpoklady
- TCZJ43 Cvičení v ČZJ V
Doporučuje se současné zapsání následujících souvisejících předmětů: TCZJ52 Jazyková cvičení VI a TCZJ54 Konverzace VI. Prerekvizita: TCZJ43 Cvičení v českém znakovém jazyce V. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Tlumočnictví českého znakového jazyka (program FF, B-TCZJ_) (3)
- Cíle předmětu
- Tento předmět navazuje na povinné předměty v příslušném semestru: Jazykové cvičení VI a Konverzace VI. Důraz se klade na opakování probíraní znakové zásoby na základě tří témat, porozumění gramatických jevům českého znakového jazyka, především pak na simultánnost a využití prostoru. Výuka se opírá o práci s cvičeními (videozáznamy) v e-learningu (Moodle). Student si procvičuje vizuální orientaci skrze vizuální médium a učí se vyjadřovat v českém znakovém jazyce před kamerou. Šestkrát za semestr bude natočen studentův projev v českém znakovém jazyce a následně bude analyzován tak, aby došlo k identifikaci nejčastějších individuálních problémů příslušného studenta.
- Výstupy z učení
- Student dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých výpovědí týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými/zkušenými uživateli znakového jazyka. Umí vytvořit srozumitelné podrobné výpovědi na danou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.
- Osnova
- Témata: 1. Vzdělávací systém (vzdělávací systém v naší zemi, vzdělávací systém u neslyšících osob, školní prostředí); 2. Politický systém (politický systém u nás, politický systém v zahraničí, práva neslyšící); 3. Sociálně-právní oblast (sociální oblast, kompenzační pomůcky, právní oblast).
- Literatura
- doporučená literatura
- Kurz komunikace se sluchově postiženými. [hybridní kniha online]. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/tkurzd.
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. [hybridní kniha online]. In: 384/2008. Dostupné také z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/zakon-155.
- KAŠPAR, Zdeněk. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
- Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info
- LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
- PEŠKOVÁ, Kateřina a kol. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD]. Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.
- KOTULÁN, J. Školní výuka, zdravotní výchova. [hybridní kniha]. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. opravené. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Znaková zásoba terminologických pojmů z oboru speciální pedagogika. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 1 CD-ROM. info
- Výukové metody
- e-learning (Moodle); názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
- Metody hodnocení
- aktivita, splněné úkoly, práce v e-learningu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/TCZJ53