FF:TIM_M_002 Od elektroniky k livecoding II - Informace o předmětu
TIM_M_002 Od elektronické hudby k live coding performance II
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (3)
- Cíle předmětu
- Přehledový kurz slouží k získání základní orientace v historii, pojmovém aparátu a estetických přístupech k hudbě produkované a recipované v rámci interakce člověk-stroj. Studenti budou seznámeni s klíčovými problémy a texty tohoto výseku hudební historie.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat, zařadit a interpretovat různé formy technologicky produkované hudby 20. pol. 20. stol. s přesahem do současnosti.
- Osnova
- - Hudba a nová média – sňatek z rozumu?
- - Technologická podmíněnost hudby – hudba (pří)strojů
- - Digitalita hudby a kódování hudby (od neum k MP3, možnosti vizuální reprezentace)
- - Modularita hudby (hudba jako stavebnice, vliv mobilních technologií)
- - Hudba jako hypertext (redefinice pojmů autor – interpret - posluchač)
- - Interaktivita hudby - proměny rozhraní (J. Cage, G. Levin, D. Dlouhý, T. Dvořák ad.)
- - Multimedialita (hudba v kontextu jiných médií)
- - Hudba a prostor – hudba (v) prostoru / prostor v hudbě.
- - Estetika hudby v nových médiích (funkční×absolutní, autentické×eklektické, vysoké×nízké).
- - Umělecké dílo ve věku své digitální reprodukovatelnosti.
- - Mobilita hudby – metamorfózy paměti
- - Materializace zvuku - hudba jako fyzikální objekt.
- Literatura
- doporučená literatura
- HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Translated by Jiří Michálek - Jana Kružíková - Ivan Chvatík. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2004, 62 s. ISBN 8072980831. info
- FLAŠAR, Martin. Člověk – hudba – technika: K otázce vlivu technologií na hudební myšlení 20. a počátku 21. století. 2019. Habilitační práce info
- ORTEGA Y GASSET, José. Úvaha o technice a jiné eseje o vědě a filosofii. Translated by Michal Špína. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2011, 127 s. ISBN 9788072984558. info
- HOLMES, Thom. Electronic and experimental music : technology, music, and culture. 3rd ed. New York: Routledge, 2008. xviii, 462. ISBN 9780415957823.
- Sound unbound : sampling digital music and culture. Edited by DJ Spooky That Subliminal Kid. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008. xi, 426. ISBN 9780262633635.
- MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000. xxxix, 354. ISBN 0262133741.
- FLAŠAR, Martin, Daniel MATEJ a Michal RATAJ. Electronic music today: Where are we going and what are we doing? 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. 126 s. ISBN 978-80-7460-071-5.
- neurčeno
- ORTEGA Y GASSET, José. The dehumanization of art, and other essays on art, culture, and literature. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1968. info
- BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Translated by Miloslav Petrusek. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 165 s. ISBN 8086429113. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- Docházka 75%. Akademický esej 7-10 ns (argumentace, odkazy, soupis zdrojů).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/TIM_M_002