UCJ02 Pedagogická praxe češtiny souvislá

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
blokově (180 nebo 360 hodin). 12 kr. (od 6 krok 6 kred). 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
UCJL01 Didaktika českého jazyka a literatury I UCJJ01 Didaktika českého jazyka a literatury II UZB001 Psychologie pro učitele I UZB002 Školní pedagogika UZB003 Školní didaktika UZB004 Psychologie pro učitele II UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika UZB006 Kompendium pro učitele
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující má absolvovány oborové didaktiky a předměty psychologicko-pedagogického základu. Prvořadým cílem je prohloubit získané pedagogické kompetence a umět cíleně využívat poznatky získané v dosavadní pedagogické praxi.

Dílčí cíle se soustředí do několika oblastí:
1. naučit se samostatně aplikovat dovednosti při práci s komunikačními a informačními technologiemi a nástroji v přípravě na výuku českého jazyka, literatury a slohu;
2. naučit se plánovat vlastní výuku v souladu se vzdělávacími plány (RVP, ŠVP);
3. naučit se samostatně připravovat vlastní výukovou roli v individuální výuce v hodinách češtiny s ohledem na tematické plány;
4. prohloubit dovednosti v práci s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
5. naučit se soustředěněji reflektovat průběh vyučování, analyzovat vlastní chyby a limity, navrhovat řešení krizových situací při vyučování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- zapojovat ve spolupráci se středoškolským vyučujícím e-learningové kurzy a nástroje moderních technologií do praxe středoškolského učitele;
- samostatně posoudit rizika vyučovacího procesu a školního prostředí;
- účelně používat vhodné strategie řešení krizových situací ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- připravit se samostatně na práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
- samostatně pracovat s pedagogickou dokumentací, se vzdělávacími plány;
- připravit se na individuální výuku ve vyučovací hodině;
- reflektovat průběh jednotlivé hodiny i vyučování tematického celku;
- analyzovat a reflektovat vlastní chyby a limity, navrhovat způsoby předcházení chybám a krizovým situacím.
Osnova
  • A. Začátek semestru – probíhá v prostředí fakulty:
  • a) reflexe poznatků získaných v seminářích Didaktika českého jazyka a literatury I, II a jejich uplatnitelnost v praxi;
  • b) reflexe dovedností a poznatků získaných v dosavadní pedagogické praxi;
  • c) návrhy cíleného využití e-learningu a moderních technologií v praxi středoškolského učitele češtiny (práce s webovým prostředím Moodle, práce s i-Padem, práce s korpusy, interaktivními tabulemi apod.);
  • d) příprava na výuku češtiny pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
  • e) organizační příprava praxe.
  • B. Vlastní praxe – probíhá v prostředí vybrané střední školy:
  • a) student absolvuje náslechy, hospitace, exkurze a vede si k nim protokol;
  • b) student se seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých bude vyučovat;
  • c) student se pod vedením středoškolského učitele seznamuje se způsoby řešení krizových situací na konkrétní škole;
  • d) student pod vedením středoškolského učitele provádí asistentské práce (oprava testů a slohových prací, doučování, příprava exkurze, individuální plány pro hendikepované studenty apod.);
  • e) student navrhuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji ve výuce češtiny na vybrané škole;
  • f) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje projektovou výuku;
  • g) student samostatně pracuje s pedagogickou dokumentací (školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, průřezová témata, organizace maturity, exkurze apod.);
  • h) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím navrhuje a připravuje samostatně vedenou výuku;
  • i) student samostatně realizuje navrženou výuku češtiny;
  • j) student společně se středoškolským učitelem vyhodnotí svou výuku a své přípravy na ni.
  • C. Reflexe praxe – probíhá v prostředí fakulty:
  • a) řízená reflexe zkušeností získaných během souvislé praxe s vysokoškolskými pedagogy a s posluchači zapsanými v kurzu UCJ02 Pedagogická praxe češtiny souvislá;
  • b) evaluace poznatků z praxe ve vybrané škole: analýza nejčastější chyb a možnosti jejich eliminace v praxi pedagoga češtiny, předcházení krizovým situacím, práce se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami, efektivnost využití nástrojů IT;
  • c) písemné zhodnocení uskutečněné praxe.
  • D. Hodinová dotace:
  • a) sdružený studijní plán – celkem 180 hodin, 15 hodin přímá výuka, 5 hodin doučování, 5 hodin tandem, 60 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 85 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.);
  • b) jednooborový studijní plán – celkem 360 hodin, 15 hodin přímá výuka, 20 hodin doučování, 15 hodin tandem, 130 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 170 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.).
Literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. “You have betrayed us for a little dirty money!” The Prague Spring as seen by primary school teachers. Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education. Belgie, 2018, roč. 54, č. 3, s. 320-337. ISSN 0030-9230. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/00309230.2017.1394884. URL info
  • HANUŠKOVÁ, Petra. Digitální technologie ve výuce. Online. In Doleží, Linda. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Praha: Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2016, s. 52-60. ISBN 978-80-270-1054-7. URL info
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 280 s. ISBN 978-80-7552-217-7. info
  • ARNSETH, Hans Christian, Ola ERSTAD, Libor JUHAŇÁK a Jiří ZOUNEK. Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT : role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 1, s. 87-110. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-5. Digitální knihovna FF MU info
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 11-18. ISBN 978-80-210-6121-7. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2004, 4 s. Komenský. ISBN 0323-0449. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
  • BAREŠOVÁ, Andrea. E-Learning ve vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: VOX, 2003, 174 s. ISBN 8086324273. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000, 198 s. ISBN 8090246176. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
Výukové metody
Teoretická příprava – výklad, samostudium vzdělávacích plánů (RVP, ŠVP);
analýza – analýzy pedagogické dokumentace; analýzy náslechů a hospitací, analýzy individuální výuky;
stáž, stínování, interpretace a evaluace pedagogického procesu v písemné reflexi praxe.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě předložené písemné reflexe pedagogické praxe na vybrané škole. Udělení zápočtu předchází pohovor s vyučujícími didaktických předmětů, který proběhne za podzimní semestr do 20.1. a za jarní semestr do 20.6. (záznam v poznámkovém bloku).
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Student si volí kreditové ohodnocení 6 nebo 12 kreditů podle svého studia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023.