FF:CJURS03S Reflektivní sem. III - Informace o předmětu
CJURS03S Reflektivní seminář praxe češtiny III - sdružené studium
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- blokově. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (pomocník)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–16:40 D41, kromě Pá 1. 3., kromě Pá 22. 3., kromě Pá 12. 4., kromě Pá 19. 4., kromě Pá 26. 4., kromě Pá 24. 5.
- Předpoklady
- CJURS02S Reflektivní sem. II
Student si současně zapisuje předmět CJUPP03S Pedagogická praxe češtiny III. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Zásadním cílem předmětu je rozvíjet studentovu schopnost reflexe a sebereflexe v kontextu zkušeností z Pedagogické praxe češtiny I, Pedagogické praxe češtiny II a Pedagogické praxe češtiny III. Součástí kurzu bude společná reflexe (formou řízené diskuse) s ostatními frekventanty, která umožní sdílení zkušeností, a také rozhovor s oborovým didaktikem, jenž poskytne studentovi zpětnou vazbu. Student aktivně využívá své profesní portfolio a reflektivní deník ke zpětnému sebehodnocení vlastní praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat vyučovací hodinu jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické aspekty v praxi;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky; - Osnova
- Reflexe praxe zahrnuje následující skupiny témat:
- 1) Český jazyk a literatura jako vyučovací předmět – budeme se zabývat například těmito problémy: Je moje výuka v souladu s RVP a ŠVP? Vedu své žáky ke kultivovanému vyjadřování? Jak? Podporuji jejich čtenářství? Jak? Daří se mi prezentovat ČJL jako praktický/potřebný/nutný předmět středoškolského kurikula? Inovuji své metody nebo stále používám jen ty, které se mi osvědčily? Co považuji za podstatné v jednotlivých složkách předmětu? Jak redukuji obsah učiva? Umím jednotlivé složky propojovat? Využívám interdisciplinárního potenciálu předmětu? Předávám jednotlivá témata odděleně nebo ve vzájemných souvislostech? Kladu důraz na názornost nebo si vystačím s teoretickou definicí?
- 2) Identita učitele – diskutovány budou zejména následující otázky: Jsem už hotový učitel? Jaké jsou moje profesní cíle? Jak se mohu dále zlepšovat? Jsem si vědom/a potřeby dalšího vzdělávání? O jakém dalším vzdělávání přemýšlím? Potřebuji získat certifikáty? Jak to udělám?
- 3) Kvalita výuky – zaměříme se na tyto problémy: Učím kvalitně? Jak to poznám? Přemýšlím o tom? Co podle mě zajišťuje kvalitu mých hodin? Umím si spolehlivě stanovit racionální cíl? Co dělám, abych jej dosáhl/a i okamžiku jakékoli krize (nespolupracující třída, nečekané vyrušení, technický problém apod.)?
- 4) Učitel a jeho žáci – akcentujeme mj. následující body: Daří se mi zprostředkovat obsah výuky všem žákům? Dělám to způsobem, který je pro ně jako pro třídu, ale i pro ně jako individuality nejvhodnější? Dokážu redukovat obsah na podstatu, kterou zdůrazňuji? Podporuji spolupráci mezi žáky? Jak? Jsou žáci v mých hodinách aktivní? Jak je aktivizuji? Pracoval/a jsem se žáky se specifickými potřebami učení? Jak se mi dařilo jim obsah zprostředkovat? Spolupracoval jsem s odborníky při hledání optimálního řešení pro žáky se SPU? Témata budou modifikována dle potřeb a zájmů studentů.
- Literatura
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016, 298 stran. ISBN 9788073111663. info
- JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
- Pedagogika pro učitele : podoby vyučování a třídní management, osobnost učitele a jeho autorita, inovace ve výuce, klíčové kompetence ve vzdělávání, práce s informačními prameny, pedagogická diagnostika. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada, 2011, 456 stran. ISBN 9788024733579. URL info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
- Výukové metody
- Workshopy s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
- Metody hodnocení
- Student absolvuje minimálně 1 workshop z nabídky workshopů, jejichž témata a termíny konání budou upřesněny v průběhu semestru. Předpokládá se aktivní účast. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CJURS03S