FF:CORE007 Pád říše nebo zrození Evropy? - Informace o předmětu
CORE007 Pád říše nebo zrození Evropy?
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History (přednášející)
- Garance
- prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 K31, kromě Čt 18. 4.
- Předpoklady
- !NOWANY( ARTS006 The Fall of an Empire ) && ! ARTS006 The Fall of an Empire
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 73/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- V tradičním příběhu evropské kultury odpovídá příchod „barbarů“ konci největší civilizace antického Středomoří, Římské říše. Byla situace opravdu takto jednoduchá? Kdo byli tito „barbaři“? A skutečně se impérium zhroutilo, nebo se spíše transformovalo? Cílem kurzu je studovat prvky umělecké, vizuální, materiální a performativní kultury, které vznikly v tomto mimořádném okamžiku historie. Nejprve se zaměříme na předsudky o „temném středověku“, které se tvořily od renesance do našich dnů. Následně budeme zkoumat roli výtvarných médií v měnících se dějinách: budeme postupovat od soch po „dvojrozměrné“ obrazy, od svitku po kodex, od iluzivního obrazu po obraz ikonický. Nakonec budeme analyzovat roli, kterou hraje setkávání kultur – zásadní pro zkoumané období – při zrodu „středověku“. Kurz chce probouzet kritické myšlení, posouvat studenty mimo intelektuální „konformní zónu“ a nutit je klást si odvážné otázky důležité pro pochopení (nejen) minulosti Evropy.
- Výstupy z učení
- - se seznámí s jedinečnou vizuální a materiální kulturou minulosti, na které stojí současná evropská civilizace.
- se setká s metodologickými postupy, na základě kterých je možné komplexně analyzovat společnost díky studiu vizuální a materiální kultury.
- se naučí přemýšlet o studovaném období bez (koloniálních, náboženských atd.) předsudků, které většinová společnost k minulosti má. - Osnova
- 1. Co je to vizuální kultura? Co jsou dějiny umění? Jaký význam má jejich studium dnes? Jaké nástroje a metodologie používat?
- 2. Jak současnost přepisuje minulost? Co je to „pozdní antika“?
- 3. Jak se rodí nový vizuální jazyk? Invence, která přišla z katakomb.
- 4. Konstantin, kult osobnosti a mezikulturní společnost.
- 5. Mediální revoluce IV.–V. století: obrazy, které září a moc nových rituálů.
- 6. Byzanc a Západ: poslední záchvěvy „globálního“ středomoří v 6. století.
- 7. Už jsou tu!: příchod kočovníků do říše a zrození abstrakce.
- 8. Britské ostrovy a (ne vždy mírný) kulturní dialog.
- 9. Damašek a zrození islámské vizuality 10. Tak jak to tedy bylo: Pád říše či zrození Evropy?
- Literatura
- doporučená literatura
- Ivan Foletti, Zuzana Frantová, Mediální Revoluce, Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021.
- Empires of Faith in Late Antiquity Histories of Art and Religion from India to Ireland, Jas‘ Elsner ed., Oxford 2020.
- Imagining the Divine. Art and the Rise of World Religions, exhibition of Ashmolean Museum, Jas‘ Elsner, Stefanie Lenk eds, Oxford 2017.
- Teorie obrazu v raném křesťanství? Chiara Bordino ed., Brno 2020.
- Ivan Foletti, Katharina Meinecke, Jupiter, Kristus, Chalífa: Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VII. století), Brno 2019.
- Výukové metody
- Interaktivní přednáška prostřednictvím dialogu se studenty.
- Metody hodnocení
- Závěrečná krátká esej
- Informace učitele
- https://www.youtube.com/watch?v=P4Sztxp99cA&list=PLRfeyjVJZQnoT5jyq7BRB0Ihe-E6vlcEn
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/CORE007