FF:DESB26 Sociální interakce ve VR - Informace o předmětu
DESB26 Sociální interakce ve virtuální realitě
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Košatka (cvičící)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Podmínkou pro absolvování kurzu je středně pokročilá technická gramotnost s VR headsetem Oculus 2 a stabilní připojení k internetu. Studující rozšíří své znalosti používání technologie VR, které získali v kurzu DESB17 Virtuální realita: teorie a praxe. Po celou dobu kurzu bude k dispozici podpora lektorů a lektorek. Další předpokladem je aktivní participace v rámci VR setkání, zaměřených na sociální interakce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- Kurz tematicky navazuje a rozšiřuje teoretické i praktické znalosti získané v kurzu DESB17 Virtuální realita: teorie a praxe. Hlavním cílem kurzu je kritické zhodnocení a reflexe různých VR kolaborativních aplikací, jakožto prostředí pro vytváření sociálních interakcí a budování skupinové koheze. S tím souvisí schopnost odhadovat vhodnost různých prostředí pro různé druhy sociálních interakcí (čeho chceme ve VR prostředí dosáhnout). V neposlední řadě je to prohloubení vlastní dovednosti kritické reflexe jednotlivých VR prostředí (toho, co ne/funguje) a její využití při alfa testování reálného prototypu VR prostředí.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by měli být studující schopni: - Pohybovat se a interagovat v různých virtuálních prostředích - Vyhledávat a evaluovat VR aplikace vhodné pro specifické sociální interakce - Kriticky zhodnotit různé druhy prostředí a vybrat pro ně vhodný účel sociálních interakcí (např. pracovní meeting, zábava atp.) - Vést “mini-lekce” ve VR prostředí se schopností zadávání jednoduchých instrukcí ve VR - Reflektovat vlastní zkušenost a transformovat ji do konstruktivních doporučení - Provádět efektivní testování prototypů VR platforem.
- Osnova
- Sociální interakce ve virtuálním prostředí. Klíčové aspekty VR prostředí ovlivňující VR interakce. Alfa testování VR prototypů. Ideace: VR pro studující distančních studijních programů.
- Literatura
- povinná literatura
- Maithreyi Gopalan: Students' Sense of Belonging Matters: https://www.youtube.com/watch?v=f_IzAgcWIIk&t=75s
- Wang, P., Miller, M. R., Han, E., DeVeaux, C., & Bailenson, J. N. (2024). Understanding virtual design behaviors: A large-scale analysis of the design process in Virtual Reality. Design Studies, 90, 101237.
- Han, E., Miller, M. R., DeVeaux, C., Jun, H., Nowak, K. L., Hancock, J. T., ... & Bailenson, J. N. (2023). People, places, and time: a large-scale, longitudinal study of transformed avatars and environmental context in group interaction in the metaverse.
- doporučená literatura
- Pedler, M. L., Willis, R., & Nieuwoudt, J. E. (2022). A sense of belonging at university: Student retention, motivation and enjoyment. Journal of Further and Higher Education, 46(3), 397-408.
- Jeremy Bailenson: Transformative Experiences: VR for Good | Samsung CEO Summit: https://vhil.stanford.edu/video/2019/transformative-experiences-vr-for-good
- Výukové metody
- Semestr bude rozdělen do dvou tematických bloků: V první části semestru budou mít studující možnost vyzkoušet si kolaborativní VR aplikace ze seznamu aplikací doporučených vyučujícími, ale mohou si zvolit i aplikaci dle vlastního výběru. Za základě znalostí z předchozího kurzu se budou studující společně zaměřovat a kriticky hodnotit design prostředí, uživatelskou zkušenost, avatary, ale především hloubku a dynamiku sociálních interakcí, kterých se (ne)podařilo dosáhnout. Detaily k plánování a průběhu VR sessions najdete v interaktivní osnově. Cílem první části semestru je společně zmapovat klíčové vlastnosti různých VR řešení a jejich vlivu na sociální interakce. Vytvořená mapa bude základem pro testování ve druhé polovině semestru. Ve druhé části semestru budou studující společně s lektory prostřednictvím participativního designu testovat kolaborativní VR prostředí autorské aplikace eDIVE, která je vyvíjena na Masarykově univerzitě. V této části semestru budou mít studující možnost nahlédnout do vývoje VR prostředí optikou různých rolí a podívat se na projekt z komplexního pohledu. Při testování prototypu budou mít studující možnost jednak zkoušet aplikaci v praxi, ale také klást otázky členům vývojářského týmu v rámci několika online diskusí.
- Metody hodnocení
- Zápočet získá studující, pokud: 1) Absolvuje 3 VR sessions v první části semestru, z nichž alespoň v jedné sehraje roli tutora. 2) V odevzdávárně je nahraný záznam reflexe VR session, v níž sehrál*a roli tutora. 3) Aktivně se účastní testování prototypu VR aplikace ve druhé polovině semestru.
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DESB26