FF:FJUPP01S Pedagogická praxe FJ I SD - Informace o předmětu
FJUPP01S Pedagogická praxe FJ I - sdružené studium
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- praxe na škole. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Tinková (přednášející)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení bakalářského studia francouzštiny a úspěšné absolvování předmětu didaktiky I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Student si souběžně zapisuje předmět FJURS01S Reflektivní seminář praxe francouzštiny I. - Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-FJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je: aby studenti začali utvářet svá sebepojetí učitele, dokázali reflektovat praxi a rozvinuli
základní didaktické dovednosti.
Dále si předmět klade za cíl:
- umožnit studentům hospitovat ve výuce svého provázejícího učitele v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí
- poskytnout studentům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové
- poskytnout prostor pro důkladnou analýzu praxe v rámci (sebe)reflexe praxe s oborovým didaktikem
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- produktivně využívat poznatky z hospitací
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
- provést (sebe)reflexi praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce. - Osnova
- Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr. Náplň a předepsaná dotace: 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 3 vyučovací hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 10 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
- Literatura
- povinná literatura
- CHAUVET, Aude. Référentiel des contenus d'apprentissage du FLE en rapport avec les six niveaux du Conseil de l'Europe, à l'usage des enseignants de FLE. Edited by Isabelle Normand - Sophie Erlich. Paris: Alliance française, 2008, 159 stran. ISBN 9782090352795. info
- DESMONS, Fabienne. Enseigner le FLE (français langue étrangère) : pratiques de classe. Paris: Belin, 2005, 271 s. ISBN 270113997X. info
- COURTILLON, Janine. Élaborer un cours de FLE. Paris: Hachette, 2003, 159 s. ISBN 2-01-155214-1. info
- doporučená literatura
- ROBERT, Jean-Pierre, Évelyne ROSEN a Claus REINHARDT. Faire classe en FLE : une approche actionnelle et pragmatique. Vanves: Hachette, français langue étrangère, 2011, 191 stran. ISBN 9782011557391. info
- ROBERT, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE. 2e éd. rev. et augm. Paris: Ophrys, 2008, 224 s. ISBN 9782708011977. info
- Výukové metody
- Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele. Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
- Metody hodnocení
- reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika)
hospitace
reflexe s oborovým didaktikem - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/FJUPP01S