HIURS01J Reflektivní seminář k pedagogické praxi a didaktická dílna I

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 B2.21, kromě St 17. 4.
Předpoklady
( UZHIA01I Didaktika dějepisu I || NOW( UZHIA01I Didaktika dějepisu I )) && NOW( HIUPP01J Pedagogická praxe I )
Předpokladem je absolvování nebo souběžný zápis předmětu Didaktika dějepisu I. a absolvování nebo souběžný zápis s předmětem Pedagogická praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostřednictvím studentského mikrovyučování připravit studenty na školní praxi v 21. století dle strategie 2030+ (od znalostí ke kompetencím). Reflexe prvních studentských praxí.
Výstupy z učení
Absolvent je obeznámen s inovativními přístupy k výuce dějepisu a pokusí se je uvést do praxe v rámci studentského mikrovyučování; rozvíjí dovednosti (např. badatelsky orientovaná výuka), které podporují historickou gramotnost a kritické myšlení. Absolvent reflektuje své první studentské praxe.
Osnova
  • Škála metod výuky dějepisu; spektrum didaktických materiálů Badatelsky orientovaná výuka prakticky na základě koncepce Petera Seixase Big Six Historical Thinking Concepts Studentské mikrovyučování na základě různých metod, technik a zdrojů (učebnice, pracovní sešit, písemný pramen, mapa, graf, artefakt, video, audio, digitální aplikace, badatelsky orientovaná výuka v terénu, pamětník atd.). Reflexe praxí.
Literatura
  • SEIXAS, C. Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Toronto 2013.
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/
  • PINKAS, Jaroslav (eds.): Třetí odboj v didaktické perspektivě. Dějiny v diskuzi. Praha 2020.
  • WINEBURG, Samuel S. Why learn history (when it's already on your phone). Chicago: The University of Chicago Press, 2018.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014
  • NAJBERT, Jaroslav a Stanislav PALATKA. Expedice Podyjí : Devět mlýnů a Podmolí : náměty na badatelské aktivity pro žáky základních a středních škol. Vydání první. Znojmo: Správa národního parku Podyjí, 2017.
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: ASUD Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998. 156 s
  • MÄRC, Josef – LENCOVÁ, Hana a kol.: Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem 2012.
  • DOUMA, Michael J. Creative historical thinking. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
Výukové metody
Seminář je založený na společné práci, kolegiální zpětné vazbě a otevřeném aktivním učení. Kurz má dvě formy: 1) studentské mikrovyučování; 2) osvojování si konceptu historické gramotnosti. V kurzu převládá důraz na praktické procvičování, reflexi praxí a vzájemnou interakci, studenti se učí pracovat s chybou.
Metody hodnocení
Účast (80%); mikrovyučování; činností výuka; reflexe praxe podle kritérií úspěšného absolvování praxe (viz Studijní materiály).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/HIURS01J