FF:HV_627 Filmová hudba III - Informace o předmětu
HV_627 Filmová hudba v československé nové vlně
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Vojtěch Dlask, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 N41, kromě Út 16. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na základě ukázek a sluchové analýzy se ozřejmí posun ve strategii používání hudby u filmů československé Nové vlny oproti starší československé kinematografii.
- Výstupy z učení
- Studenti se seznámí s estetikou Nové vlny, budou schopni identifikovat vlivy pod kterými vznikala a budou schopni ji odlišit od ostatní kinematigrafie 2. poloviny 20. století.
- Osnova
- Přednášky se budou zaměřovat na analýzu kontrapunktu mezi filmovým obrazem a strukturou, stylem a výrazem hudby k němu komponované. Analýza prostředků, které skladatelé vybrané hudby volí, bude sloužit k definicím výrazových možností spjatosti hudby a obrazu. Důraz je kladen na hudbu artificiální či se artificialitě blížící. Z osobností ovlivňujících podobu české filmové hudby daného období bude důraz kladen především na díla Zdeňka Lišky, Jiřího Šusta, Svatopluka Havelky a Luboše Fišera.
- Literatura
- COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011, 567 s. ISBN 9788087292143. info
- BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
- ŽALMAN, Jan. Umlčený film. První doplněné vydání. [Praha]: KMa, s. r. o., 2008, 431 stran. ISBN 9788073095734. info
- LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, 2006, 182 s. ISBN 8089135064. info
- GODARD, Jean-Luc. Texty a rozhovory. Translated by Helena Bendová - David Čeněk. Vyd. 1. Jihlava: JSAF, 2005, 330 s. ISBN 8090351360. info
- ANTONIONI, Michelangelo. Kuželník u Tiberu. Translated by Eva Zaoralová. Praha: Odeon, 1989, 294 s. ISBN 8020700250. URL info
- Výukové metody
- Analýza různých estetických přístupů k filmové hudbě. Společná analýza ukázek, ve kterých se zkoumaný estetický princip vyskytuje. Instrumentace, forma – titulky, jingly, podpoření situace. Obecné aspekty hudebního vnímání a kulturní aspekty hudby. Základní pozice hudby vůči obrazu. Ilustrace a kontrapunkt. Hra nejednoznačné diegeze. Vztah hudby a obrazu v různých modalitách. Nová vlna a trendovost dobového popu ku snaze o uměleckou výpověď na základě spolupráce s autory artificiální hudby. Kontrapunkt jako základ myšlení filmové tvorby. Významové sjednocování obraz-hudba ku kontrastu a doplnění významu hudbou. Samozřejmost funkce hudby v hollywoodské produkci a nesamozřejmost v nezávislejších produkcích, v evropské kinematografii, v Nové vlně a hudbě ve filmech okolo ní a dále. Filmy bez hudby, Fascinace diegetickým zvukem a jeho tvůrčí možnosti.
- Metody hodnocení
- krátká analýza filmové hudby daného období formou eseje anebo kolokvia
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/HV_627