FF:ISKB41 Čtení a čtenáři - Informace o předmětu
ISKB41 Čtení a čtenáři
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Trávníček, M.A. (přednášející) - Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 B2.52, kromě Út 16. 4.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(N)
Předmět nemá žádné prerekvizity. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí kompetence primárně získané v literárně zaměřených povinných předmětech kurikula.
Předmět má dva hlavní cíle:
- seznámit studenty s koncepty čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- provést studenty průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013) - Výstupy z učení
- Absolvováním předmětu student:
- má znalost a porozumění konceptů čtenáře od nejstarších dob do současnosti;
- zná a dokáže analyticky reflektovat průzkumy, které se týkají čtenářů a čtení v České republice (2007, 2010, 2013);
- s poznatky dokáže v aplikované rovině pracovat, je schopen verbální i písemné reflexe problematiky - Osnova
- (1) Přehled konceptů:
- - Antika;
- - Středověk;
- - Romantismus;
- - 20. století: Kostnická, Buffalská a Birminghamská škola
- (2) Průzkumy (2007, 2010, 2013):
- - proč je dělat;
- - jak je dělat - metoda;
- - čtení, kupování, půjčování;
- - co čteme;
- - beletrie;
- - čtení a internet;
- - čtenářská socializace;
- - srovnání;
- - závěry
- Literatura
- BAUMGÄRTNER, Alfred Clemens (ed.): Lesen - Ein Handbuch. Lesestoff. Leser und Leseverhalten. Lesewirkungen. Leseerziehung. Lesekultur. Hamburg: Verlag für Buchmarkt-Forschung, 1973.
- DISMAN, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 2006.
- FRANZMANN, Bodo-Hasemann, Klaus-Löffler, Ditrich-Schön, Erich: Handbuch Lesen. München: K. G. Saur, 2001.
- HAMAN, Aleš: Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991.
- LESŇÁK, Rudolf: Literárne dielo a čitateľl. Bratislava: Slovenský spisovatel, 1982.
- MANGUEL, Alberto: Dějiny čtení, přel. O. Trávníčková. Brno: Host, 2007.
- MANN, Peter H.- Burgoyne, Jacqueline L.: Books and Reading. London: Andre Deutsch, 1969
- PRÁZOVÁ, Irena - HOMOLOVÁ, Kateřina - LANDOVÁ, Hana - RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015, 136 s., ISBN 9788074914928.
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 9788070505991. info
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno : co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014, 190 s. ISBN 9788070506370. info
- STRAUS, Grażyna Strauss-Wolff, Katarzyna: Czytanie, kupowanie, wypożyczanie. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2004 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2006.
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 9788070505540. info
- Výukové metody
- Kombinace přednášek a seminářů
- Metody hodnocení
- Dva krátké (pracovní) texty během semestru;
Čtenářská biografie na konci (esej) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKB41