FF:ISKM46 Interakce člověk-počítač - Informace o předmětu
ISKM46 Interakce člověk-počítač (Human-computer Interaction)
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Bouda, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Štefek (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 18:00–19:40 Virtuální místnost, kromě Út 27. 2., kromě Út 19. 3., kromě Út 9. 4., kromě Út 16. 4., kromě Út 23. 4., kromě Út 14. 5., kromě Út 21. 5. ; a Út 27. 2. 18:00–19:40 D31, Út 19. 3. 18:00–19:40 D31, Út 9. 4. 18:00–19:40 D31, Út 23. 4. 18:00–19:40 D31, Út 21. 5. 18:00–19:40 D31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- In the Human-Computer Interaction course, you will explore what it means for a product to be usable to the user. You will learn how to design products that are effective, efficient, and satisfying for users in their specific contexts. We will cover usability principles, the process of interaction design, and several evaluation methods.
By the end of the course, you will have the skills to analyze your users, their needs, tasks, and contexts using various task analysis tools. You will be proficient in rapid prototyping techniques, including paper and digital mockups, to quickly develop and refine your ideas. Additionally, you will be able to critically evaluate your designs and gather relevant feedback from your users.
The course will be taught in Czech, and a detailed study plan will be discussed during the first lecture. - Výstupy z učení
- Students will be able to:
- Apply usability principles when designing human-computer interactions.
- Conduct user research, utilizing various techniques to understand user needs and contexts.
- Utilize rapid prototyping techniques to develop and refine design ideas.
- Critically evaluate designs and collect feedback from users for improvement - Osnova
- introduction: human-computer interaction, psychology aspect of interaction design
- scenarios, personas, storyboard, paper prototyping
- prototyping - digital mockups
- evaluation
- heuristic evaluation
- direct manipulation
- mobile applications
- visual and information design
- user testing
- designing reading experience
- emotional design
- excursion
- Literatura
- povinná literatura
- NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 9788073633141. info
- doporučená literatura
- JOHNSON, Jeff. Designing with the mind in mind : simple guide to understanding user interface design rules. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2010, xiv, 186. ISBN 9780123750303. info
- HUTCHINS, Edwin. Cognition in the wild. Cambridge, Mass.: MIT, 1995, xvii, 381. ISBN 0262082314. info
- KRUG, Steve. Nenuťte uživatele přemýšlet! : praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnost [sic] webu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 165 s. ISBN 9788025129234. info
- 2. LAL, Rajesh. Digital design essentials: 100 ways to design better desktop, web, and mobile interfaces. pages cm. ISBN 9781592538034.
- 3. BUXTON, William. Sketching user experience: getting the design right and the right design. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann, 2007, p. cm. ISBN 01-237-4037-1.
- COOPER, Alan, Robert REIMANN, Dave CRONIN a Alan COOPER. About face 3: the essentials of interaction design. [3rd ed.], Completely rev. Indianapolis, IN: Wiley Pub., c2007, xxxv, 610 p. ISBN 04-700-8411-1.
- SIMON, Herbert Alexander. The sciences of the artificial. 3rd ed. Cambridge, Mass.: MIT, 1996, xiv, 231. ISBN 9780262193740. info
- Výukové metody
- online and hybrid lectures, team project
- Metody hodnocení
- Present students will be required to:
1. Participate in a team project.
2. Read one book.
3. Attend at least 8 lectures.
Distant students will be required to:
1. Participate in a team project (as a present student) OR conduct their own limited-scope project to demonstrate understanding and application of reasonable techniques from user research, prototyping, and evaluation of the interface.
2. Read one book.
3. Attend at least 5 lectures. - Informace učitele
- https://cz.linkedin.com/in/tomasbouda
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKM46