FF:ISKM69 Design v souvislostech - Informace o předmětu
ISKM69 Design v souvislostech
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/30/0. interaktivní bloková výuka. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (cvičící)
Bc. Lea Belejová (pomocník)
Bc. Tereza Procházková (pomocník) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 L35, kromě St 17. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Design už dnes nemusíme považovat pouze za objektově orientovanou praxi směřující k tvorbě grafik, produktů nebo webů, ale jako procesní přístup vedoucí k inovacím struktur, služeb, organizací nebo politik.
Dominantní přístupy v designu jako design zaměřený na člověka, ale i cirkulární nebo cradle-to-cradle design jsou dnes podrobovány kritice reflektující skutečnost, že místo, aby řešily nejpalčivější problémy dneška jako klimatické změny nebo vzrůstající nerovnosti, tak je naopak prohlubují. Na druhé straně kritický a spekulativní design snažící se na tyto problémy poukazovat postrádá metodologický aparát a vůbec záměr je řešit.
V prostoru mezi těmito přístupy se v posledních letech začíná rodit přístup Transition design, který se snaží skloubit efektivitu hlavních designových proudů s politickou uvědomělostí a reflexivitou těch kritických. V prostředí Carnegie Mellon University v Pittburghu tak vzniká metodologicky a teoreticky ukotvený designový přístup počítající s dlouhodobými důsledky činnosti designérek.
Kurz Design v souvislostech bude tak tento semestr zaměřen na Transition design, a to prostřednictvím seminářů a praktických workshopů.
Cílem kurzu je tedy:
- seznámit studenty s nově vznikajícím designovým směrem a jeho souvislostmi
přinést studentům vhled do designu nejen skrze praxi, ale i teorii, skrze nezamýšlené důsledky jednání a promýšlení hlubších souvislostí toho, co to znamená “designovat”
schopnost reflektovat vlastní designové projekty na základě znalosti designové teorie a souvislostí - Výstupy z učení
- - absolventi předmětu jsou schopni kriticky reflektovat současnou designovou praxi a ukotvit design a osobu designéra v širších společenských, kulturních, politický a ekologických souvislostech
- absolventi dokážou své znalosti využít při psaní kritické eseje - Osnova
- 1. Úvod - co je design a problémy dneška.
- 2. Jaké máme designy, co je na nich dobré a co špatné?
- 3. Transition design (TD) a proč je důležité o něm dnes mluvit?
- 4. TD a Vize
- 5. TD a Mindset a Posture
- 6. TD a Teorie změny
- 7. TD a Nové metody designování
- 8. Ukončení - kde jsme a co s tím?
- Literatura
- povinná literatura
- POTTER, Norman. Co je designér: věci, místa, sdělení. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. Katedra. ISBN 978-80-87989-58-6.
- doporučená literatura
- REDSTRÖM, Johan. Making design theory. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, [2017]. Design thinking, design theory. ISBN 978-026-2036-658.
- ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
- BRATTON, Benjamin H. The stack : on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: The MIT press, 2015, xx, 502. ISBN 9780262029575. info
- DUNNE, Anthony a Fiona RABY. Speculative everything : design, fiction, and social dreaming. London, England: MIT Press, 2013, ix, 224. ISBN 9780262019842. info
- neurčeno
- Tonkinwise, C. (2014). Design’s (Dis)Orders & Transition Design - cameron tonkinwise. Medium. https://medium.com/@camerontw/designs-dis-orders-transition-design-cd53c3ad7d35
- Irwin, T. (2018). The Emerging Transition Design Approach. DRS2018: Catalyst. https://doi.org/10.21606/drs.2018.210
- Irwin, T. (2015). Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture, 7(2), 229–246. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829
- Výukové metody
- Četba zadaných textů a tvorba poznámek, diskuze na hodinách, pratické workshopy zvědomující daná témata.
- Metody hodnocení
- Písemné přípravy a účast jsou ohodnoceny konkrétním množstvím bodů, přičemž pro udělení zápočtu je nutné naplnit určitou bodovou hranici.
- četba a odevzdaná příprava (2 body)
- účast na diskuzích/docházka (1 bod)
- účast a příprava workshopu (2 body)
Kombinovaní studenti namísto účasti mohou předmět ukončit esejí na 10 normostran na téma konzultované s vyučujícím. Četba a písemná příprava zůstává povinná i pro ně. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ISKM69