LJ954 Seminář k didaktice latiny II

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
LJ951 Didaktika latiny && LJ953 Didaktický seminář && NOW( LJ952 Didaktika latiny II )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia oboru Latinský jazyk a literatura
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je určen pro studenty jednooborového studia učitelství latiny jako doplněk kurzu Didaktika latiny II. Jeho cílem je upevnit a prohloubit teoretické poznatky oborové didaktiky prostřednictvím konkrétních cvičení na využití těchto poznatků při přípravě praktické realizace výuky. Důraz se klade na využití moderních technologií.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- navrhnout konkrétní postupy pro realizaci výuky latiny u vybrané skupiny studentů;
- samostatně připravit pomůcky pro výuku vybraných gramatických jevů;
- samostatně připravit komentář k četbě vybraných autorů latinské literatury;
- samostatně připravit pomůcky pro výuku vybraného kulturně-historického tématu;
- vytvořit různé typy testů odpovídající konkrétnímu cíli výuky.
Studenti sdruženého studia, kteří současně studují učitelství některého živého jazyka, budou schopni vytvořit pomůcky pro využití latiny ve výuce živého jazyka.
Osnova
  • Seminář vychází z osnovy kurzu Didaktika latiny II a nabízí prostor pro praktická cvičení a úkoly spojené s jednotlivými tématy probíranými v rámci oborové didaktiky.
  • 1. výuka gramatiky a četby textů;
  • 2. aktivizační metody ve výuce;
  • 3. skupinová a projektová výuka;
  • 4. zařazení reálií do výuky (kulturní, literární a historická témata od starověku až po dnešek);
  • 5. latina v dnešním světě (terminologie, přejatá slova v češtině a jiných jazycích);
  • 6. hry ve výuce latiny;
  • 7. využití technologií ve výuce, e-learning;
  • 8. příprava hodiny, rozvržení jednotlivých aktivit, realizace výuky
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a její směřování v teorii a ve výzkumu. Online. In Jana Duchovičová, Denisa Gunišová, Nina Kozárová, Rebeka Štefánia Koleňáková. Inovatívne trendy v odborových didaktikách v kontexte požiadaviek praxe. 1. vyd. PdF UKF v Nitre, Slovensko: Katedra pedagogiky PF UKF v Nitre, 2018, s. 30-38. ISBN 978-80-558-1277-9. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele. In Škola v proměnách (Učitel – žák – učivo). 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Diskuse nad probíranými tématy oborové didaktiky, práce ve skupinách se sekundární literaturou, praktické ukázky výuky před spolužáky, analýza simulované výuky.
Metody hodnocení
Průběžně hodnocené prezentace, zpětná vazba spolužáků i vyučujícího v rámci diskuse, 75% účast na hodinách. Všechny písemné výstupy z kurzu se zakládají do studentského portfolia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/LJ954