LJPG22 Antiquity Yesterday, Today and Tomorrow II

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Peňáz (lecturer)
doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Erlebachová
Supplier department: Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Timetable
Sat 23. 3. 10:00–14:00 A21, Sat 27. 4. 10:00–14:00 A21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Syllabus (in Czech)
  • Sobota 23. 3.
  • doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Kozácká Aeneida aneb od parodie k zakladatelskému dílu národní literatury
  • Vergiliova Aeneida představuje snad nejslavnější epické ztvárnění zakladatelského mýtu ve světové literatuře. Na druhé straně ji postihl osud povinné literatury a stala se terčem různých intelektuálních her a vtipů. Je však pozoruhodné, že se jedna z takových „převrácených“ Aeneid, Aeneida Ivana Kotljarevského z počátku 19. století, podivnou oklikou vrátila k úloze zakladatelského díla, a sice ukrajinské národní literatury. V tomto příspěvku hlouběji prozkoumáme rysy, které z parodie později učinily základní kámen ukrajinské literatury a pokusíme se najít prvky nové národní identity.
  • Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití filmu ve výuce (nejen) latiny
  • O starověkých dějinách a antické kultuře se dnes může velmi pohodlně kdokoliv poučit sledováním filmů či seriálů s touto tematikou, jichž existuje celá řada. Jak jsou však v zobrazování a popisu dobových reálií přesné? A jak je můžeme ve výuce využít nejen k poučení o starověku, ale také k rozvoji kritického myšlení a k mediální výchově? Tomu všemu bude věnován tento didaktický příspěvek.
  • Sobota 27. 4.
  • PhDr. Petr Peňáz (Masarykova univerzita)
  • Životy Jana Amose (Komenského)
  • Johan Segeš, Moravan uherského původu, který do moderních českých dějin nakonec vstoupil jako Jan Amos Komenský, byl mužem mnoha tváří a řadu dalších mu přisoudil další náboženský, politický a kulturní vývoj v Evropě v 19. a 20. století. Nejběžnější a realitě nejvzdálenější je tvář vlídného učitele národů a údajného propagátora hravé pedagogiky, běžně zmiňována je jeho role kazatele a později biskupa Jednoty bratrské, leckdy v něm bývá spatřován i český vlastenec, milovník českého jazyka a budovatel českého tezauru. Méně často je zmiňována Komenského role manžela a otce rodiny, ještě méně jeho dílo filozofické, které je reprezentováno jak rozsáhlými pracemi pansofickými, tak i apokalypticko-mystickými, které vždy vzbuzovaly rozpaky. Nejméně ze všeho se stává předmětem pozornosti Komenského dílo politické, které bylo ve své době zdrojem rozpaků největších a vyvolalo na sklonku jeho života ostrou veřejnou kritiku. Přednáška se pokusí využít dostupných latinských i jiných pramenů a připomenout méně známé stránky Komenského osobnosti a jeho odkazu.
  • Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití obrazu ve výuce latiny
  • Že v procesu učení hraje vizuální vjem důležitou roli, o tom určitě není pochyb. Vhodně zvolené a použité obrázky dokážou přetvořit i tak obyčejnou a fádní aktivitu, jako je např. překlad latinských vět, v zábavnou hru; pomáhají ve výkladu reálií nebo zkrátka jen udržují pozornost a pomáhají zapamatování. A navíc nám s jejich tvorbou už může pomoci umělá inteligence. To vše si ukážeme v tomto příspěvku z kategorie (dobré) sdílení praxe.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin.
Teacher's information
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/LJPG22