FF:MUBKO_018 Muzea a publikum - Informace o předmětu
MUBKO_018 Muzea a publikum
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/0 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 22. 2. 14:00–17:40 M21, Čt 14. 3. 14:00–17:40 M21, Čt 11. 4. 14:00–17:40 M21, Čt 16. 5. 14:00–17:40 M21
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, B-HI)
- Muzeologie (program FF, B-MU_)
- Cíle předmětu
- Kurz je zacílen na porozumění specifikům fungování muzejní instituce směrem k jejímu vnitřnímu i vnějšímu publiku. Naplnění cílů spočívá v osvojení si terminologického a legislativního rámce, typologie služeb muzeí pro veřejnost a možností jejího empirického výzkumu. Prostřednictvím rozvíjení a aplikace obecných poznatků na jednotlivé specifické skupiny muzejního publika umožňuje porozumět rozdílnosti přístupů při přípravě edukačních programů a materiálů pro jednotlivé skupiny a následně poznatky aplikovat v praxi.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- shrnout východiska, základní dokumenty a aktuální stav práce muzeí s veřejností;
- charakterizovat jednotlivé cílové skupiny pro muzejní edukaci;
- navrhnout vhodné metody a přístupy k jednotlivým skupinám a způsoby výzkumu muzejního publika - Osnova
- Úvod do problematiky, terminologie a zdrojová základna pro oblast muzejního publika.
- Legislativní, normativní, etický a kurikulární rámec pro činnost muzeí směrem k muzejnímu publiku.
- Empirický výzkum muzejního publika – kvantitativní a kvalitativní metodologie, typy realizovaných studií.
- Kategorizace služeb muzeí veřejnosti.
- Muzea a edukace. Fáze přípravy a realizace edukačního programu v muzeu.
- Návštěvník v muzeu – specifika návštěvy muzea a dojmu z návštěvy.
- Děti jako návštěvnická skupina, specifika spolupráce muzea a školy, rodinné návštěvy v muzeu.
- Dospělí návštěvníci v muzeu.
- Senioři jako návštěvnická skupina v muzeu.
- Muzea a sociální inkluze. Návštěvníci muzea se speciálními (vzdělávacími) potřebami.
- Muzejní profese – pracovníci muzeí v oblasti práce s veřejností. Profesní vzdělávání a klíčové kompetence v oblasti muzejnictví.
- Literatura
- povinná literatura
- JAGOŠOVÁ, Lucie a Otakar KIRSCH (eds.). Muzejní profese a veřejnost 2. Reflexe edukačního fenoménu v současné muzejní praxi. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 138 s. ISBN 978-80-210-9485-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9485-2018.
- JAGOŠOVÁ, Lucie, Otakar KIRSCH, Martin VITKO a Jaroslav HANKO. Muzejní profese a veřejnost 1. Nástin historie a současnosti vzájemných vztahů muzeí a jejich publika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 111 s. ISBN 978-80-210-8432-2. doi:10.5817/CZ
- doporučená literatura
- AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
- FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
- HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
- HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2. vyd. London : Routledge, 1996. 206 s. ISBN 0-415-06857-6.
- HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
- Chadwick, Alan - Stannett, Annette: Museums and Adults Learning: perspectives from Europe. London 2000
- KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
- Kirshenblatt-Gimblett, Barbara: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley - Los Angeles - London, University of California Press 1998
- Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990. 97 s.
- Runyard, Sue - French. Ylva: Marketing and Public Relations Handbook. Walnut Creek Altamira 1999
- SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
- SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
- Thomas, Selma - Mintz, Ann: The Virtual and the Real. Media in the Museum. Washington, American Association of Museums 1998
- TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
- Výukové metody
- teoretická příprava, cvičení
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zkouškou. Výuka sestává z přednášek a studia vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti individuálně zpracují a odevzdají písemnou podobu seminární práce (vědecká esej na vybrané téma). Platformou pro zadávání a odevzdávání seminárních prací (včetně stanovených termínů) je stejnojmenný kurz v elfu.
- Informace učitele
- Ke kurzu je zřízena e-learningová podpora s relevantními materiály ke studiu. Poznatky, nabyté v teoretické části výuky budou prakticky ověřovány počas studijních exkurzí do jednotlivých muzejních institucí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/MUBKO_018