MUBKO_018 Muzea a publikum

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 22. 2. 14:00–17:40 M21, Čt 14. 3. 14:00–17:40 M21, Čt 11. 4. 14:00–17:40 M21, Čt 16. 5. 14:00–17:40 M21
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zacílen na porozumění specifikům fungování muzejní instituce směrem k jejímu vnitřnímu i vnějšímu publiku. Naplnění cílů spočívá v osvojení si terminologického a legislativního rámce, typologie služeb muzeí pro veřejnost a možností jejího empirického výzkumu. Prostřednictvím rozvíjení a aplikace obecných poznatků na jednotlivé specifické skupiny muzejního publika umožňuje porozumět rozdílnosti přístupů při přípravě edukačních programů a materiálů pro jednotlivé skupiny a následně poznatky aplikovat v praxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- shrnout východiska, základní dokumenty a aktuální stav práce muzeí s veřejností;
- charakterizovat jednotlivé cílové skupiny pro muzejní edukaci;
- navrhnout vhodné metody a přístupy k jednotlivým skupinám a způsoby výzkumu muzejního publika
Osnova
  • Úvod do problematiky, terminologie a zdrojová základna pro oblast muzejního publika.
  • Legislativní, normativní, etický a kurikulární rámec pro činnost muzeí směrem k muzejnímu publiku.
  • Empirický výzkum muzejního publika – kvantitativní a kvalitativní metodologie, typy realizovaných studií.
  • Kategorizace služeb muzeí veřejnosti.
  • Muzea a edukace. Fáze přípravy a realizace edukačního programu v muzeu.
  • Návštěvník v muzeu – specifika návštěvy muzea a dojmu z návštěvy.
  • Děti jako návštěvnická skupina, specifika spolupráce muzea a školy, rodinné návštěvy v muzeu.
  • Dospělí návštěvníci v muzeu.
  • Senioři jako návštěvnická skupina v muzeu.
  • Muzea a sociální inkluze. Návštěvníci muzea se speciálními (vzdělávacími) potřebami.
  • Muzejní profese – pracovníci muzeí v oblasti práce s veřejností. Profesní vzdělávání a klíčové kompetence v oblasti muzejnictví.
Literatura
    povinná literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie a Otakar KIRSCH (eds.). Muzejní profese a veřejnost 2. Reflexe edukačního fenoménu v současné muzejní praxi. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 138 s. ISBN 978-80-210-9485-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9485-2018.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Otakar KIRSCH, Martin VITKO a Jaroslav HANKO. Muzejní profese a veřejnost 1. Nástin historie a současnosti vzájemných vztahů muzeí a jejich publika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 111 s. ISBN 978-80-210-8432-2. doi:10.5817/CZ
    doporučená literatura
  • AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2. vyd. London : Routledge, 1996. 206 s. ISBN 0-415-06857-6.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • Chadwick, Alan - Stannett, Annette: Museums and Adults Learning: perspectives from Europe. London 2000
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
  • Kirshenblatt-Gimblett, Barbara: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley - Los Angeles - London, University of California Press 1998
  • Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990. 97 s.
  • Runyard, Sue - French. Ylva: Marketing and Public Relations Handbook. Walnut Creek Altamira 1999
  • SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
  • SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
  • Thomas, Selma - Mintz, Ann: The Virtual and the Real. Media in the Museum. Washington, American Association of Museums 1998
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
Výukové metody
teoretická příprava, cvičení
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zkouškou. Výuka sestává z přednášek a studia vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti individuálně zpracují a odevzdají písemnou podobu seminární práce (vědecká esej na vybrané téma). Platformou pro zadávání a odevzdávání seminárních prací (včetně stanovených termínů) je stejnojmenný kurz v elfu.
Informace učitele
Ke kurzu je zřízena e-learningová podpora s relevantními materiály ke studiu. Poznatky, nabyté v teoretické části výuky budou prakticky ověřovány počas studijních exkurzí do jednotlivých muzejních institucí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2024.