FF:NJURS03J Reflektivní seminář II - Informace o předmětu
NJURS03J Reflektivní seminář II
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJURS03J/Kombinovane: každé liché úterý 16:00–17:40 M21, U. Riedner, M. Trombiková
NJURS03J/Prezencni: každé sudé úterý 16:00–17:40 M21, kromě Út 16. 4., U. Riedner, M. Trombiková - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia, ukončení předmětu didaktika III a praxe náslechové a pedagogické I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je:
- aby studující reflektovali své prvotní sebepojetí učitele a upevňovali základy vize svého ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi již více zacíleně (individuálně: reflektivní deník, portfolio; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli a prohloubili své počáteční pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na design výuky, tedy zvolené metody a formy výuky, aktivity, jejich pořadí a dynamiku s ohledem na cíl(e) hodiny (dle Standardu oblasti 1 - plánování výuky - a 3 - podpora učení) včetně vypracování písemné přípravy do výuky a její realizace v praxi (microteaching a vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity/hospitace)
- získání inspirace do výuky sdílením příkladů dobré praxe
- získání inspirace do výuky v oblasti využití AI ve výuce cizího jazyka díky blokovému workshopu - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- reflektovat vývoj svého učitelského sebepojetí
- zacíleně reflektovat svou praxi jak individuálně, tak ve skupině se zaměřením na metody a formy výuky (za cílem rozvoje všech dovedností, práce se gramatikou, slovní zásobou, výslovností, reáliemi a estetickými médii)
- produktivně využívat poznatky z reflexí, microteachingu a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi potom smysluplně plánovat, připravit a realizovat koherentní výuku s ohledem na metody, formy a zvolené aktivity výuky
- orientovat se v možnostech využití AI ve výuce cizího jazyka - Osnova
- Reflexe praxe I: náslechů, vlastní výuky i výuky v tandemu. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: Metody a formy výuky. 26.11. (14:00-17:40): blokový workshop s Mgr. Janou Nálepovou, Ph.D. (Slezská univerzita, Hueber Verlag) k využití AI ve výuce cizího jazyka INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
- Literatura
- povinná literatura
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- doporučená literatura
- Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
- BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
- neurčeno
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
- HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě? : most mezi výzkumem a praxí. Translated by Pavla Le Roch. Druhé, revidované vydání. Praha: Čtení pomáhá, 2021, 230 stran. ISBN 9788024274768. info
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Třetí revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 2020, xxvi, 243. ISBN 9788090608283. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- NEHYBA, Jan. Reflexe praxe: od skupinové reflexe k deliberativní praxi. 2022. Výlet do dobré praxe info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Výukové metody
- úvodní reflexe ke stavu praxe
skupinová reflexe
individuální reflexe na základě zkušeností i inputů od vyučující
psaní reflektivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflektivní diskuze s oborovou didaktičkou i provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity (hospitace)
microteaching
sdílení dobré praxe
prezentace - Metody hodnocení
- aktivní účast na semináři
výstup a prezentace v rámci microteaching
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovou didaktičkou
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika) - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/NJURS03J