FF:PBB010 Metody a techniky ped. výzkumu - Informace o předmětu
PBB010 Metody a techniky pedagogického výzkumu
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Nicol Dostálová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Karolína Hradilová (cvičící)
Mgr. Karolína Malíková (cvičící)
Mgr. Barbora Nekardová (cvičící)
Mgr. Ivo Rozmahel (cvičící)
Mgr. Jakub Vlček (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 8:00–9:40 D22, kromě Čt 18. 4.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PBB010/02: každé liché pondělí 16:00–17:40 B2.34, K. Malíková, I. Rozmahel
PBB010/03: každý lichý čtvrtek 8:00–9:40 D41, B. Nekardová, J. Vlček - Předpoklady
- PBB008 Úvod do pedagogického výzkumu
Předmět Metody a techniky pedagogického výzkumu navazuje na předmět Úvod do pedagogického výzkumu (PBB008). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Metody a techniky pedagogického výzkumu je prohloubení a rozšíření získaných metodologických znalostí s akcentem na plánování a přípravu výzkumných metod a technik (v rámci pedagogického výzkumného projektu). Studenti se seznámí s klasifikací a specifiky vybraných výzkumných metod a technik využívaných jak v kvantitativním, tak kvalitativním výzkumu; získají dovednost připravit vybrané nástroje a posoudit jejich kvalitu; naučí se data zpracovat a analyzovat.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat výzkumný problém, výzkumné otázky a navrhnout metodologii pro kvantitativní, kvalitativní nebo smíšené výzkumné šetření;
- zhodnotit klady a zápory jednotlivých výzkumných metod a technik sběru dat;
- připravit rozhovor a dotazník;
- provést sběr, základní analýzu, interpretaci dat a prezentovat získané poznatky,
- respektovat etiku vědecké práce. - Osnova
- Věda, vědecký výzkum, typy výzkumů, fáze empirického výzkumu.
- Kvantitativní výzkum - specifikace; fáze kvantitativního výzkumu, proměnné, hypotézy, testování hypotéz, verifikace a falzifikace hypotéz, operacionalizace, měření; výzkumný soubor.
- Kvalitativní výzkum - specifikace; fáze kvalitativního výzkumu, designy kvalitativního výzkumu; výzkumný vzorek, zajištění kontroly kvality výzkumu.
- Klasifikace výzkumných metod a technik; kritéria rozhodování pro výběr metod a technik.
- Metody a techniky dotazování - dotazník, rozhovor, skupinový rozhovor, ohnisková skupina.
- Metody a techniky zkoumání postojů - škálování, sémantický diferenciál, q-metodologie, projektivní metody.
- Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce - pozorování.
- Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů - sociometrie.
- Experiment v pedagogickém výzkumu.
- Obsahová analýza, analýza dokumentů.
- Analýza a interpretace kvantitativních dat.
- Analýza a interpretace kvalitativních dat.
- Etické aspekty výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. International student editio. Los Angeles: Sage, 2014, xxix, 273. ISBN 9781452274614. info
- doporučená literatura
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Páté, nezměněné vydán. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 372 stran. ISBN 9788024650531. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011, 270 stran. ISBN 9788024619163. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Přednášky jsou založeny zejména na výkladové formě. V seminářích je využívána samostatná a skupinová práce zaměřená na získání zkušeností s plánováním a realizací výzkumného šetření; metoda řešení problémů a zpracování skupinového projektu. Práce se software pro kvantitativní a kvalitativní analýzu dat (Statistica, SPSS, Atlas.Ti). Předpokládá se samostatné studium empirických studií publikovaných v odborných časopisech.
- Metody hodnocení
- (1) Aktivní účast na seminářích; (2) zpracování seminární práce - návrh projektu pedagogického výzkumu, realizace sondy, vyhodnocení dat a prezentace formou krátké výzkumné zprávy; (3) písemný test (tematické okruhy ke zkoušce jsou totožné se sylabem studijního předmětu). Požadavky k ukončení předmětu a způsob klasifikace jsou podrobně popsány ve studijním systému ELF.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2469
E-learningová opora: Metody a techniky pedagogického výzkumu. Ve studijní opoře jsou dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály; harmonogram, požadavky ke zkoušce a podmínky hodnocení. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PBB010