FF:PGB009 Didaktika - Informace o předmětu
PGB009 Didaktika
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 D21, kromě St 17. 4.
- Předpoklady
- PGB003 Pedagogické teorie
Předpokladem zápisu do kurzu je absolvování kurzu Pedagogické teorie (PGB003). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje didaktiku jako jednu ze základních pedagogických disciplín. V kurzu se studenti seznamují s hlavními tématy, které se stávají předmětem pedagogického výzkumu a současně i hlavními otázkami pedagogické praxe na základních a středních školách. Poslední část kurzu je zaměřena na analýzu a projektování školních vzdělávacích programů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- shrnout základní rysy vzdělávací reformy a kurikulární reformy v ČR
- popsat faktory ovlivňující kvalitu a efektivitu vzdělávání/vyučování
- představit základní výsledky posledních mezinárodních šetření vzdělávacích výsledků (např. PISA, TIMSS), do kterých je ČR zapojena
- analyzovat vybraný školní vzdělávací program
- navrhnout úpravy existujícího školního vzdělávacího programu v souladu s teoriemi vzdělávacího obsahu/teorií kurikula, v souladu s preferovaným modelem vyčování a v duchu kompetenčního přístupu ve vzdělávání - Osnova
- 1. Vývoj didaktického myšlení od konce 18. století do konce 20. století, vývoj didaktiky jako vědního oboru
- 2. Vzdělávací a kurikulární reforma, priority vzdělávací politiky v ČR
- 3. Vzdělávání na základních školách jako předmět výzkumu, modely výuky na základních školách
- 4. Systémová teorie vzdělávání a model systémového vyučování
- 5. Konstruktivistická teorie učení a konstruktivistický model výuky
- 6. Vybrané teorie učení a jejich využití ve výuce
- 7. Kompetence ve vzdělávání a kompetenční přístup ve vzdělávání
- 8. Teorie vzdělávacího obsahu a kurikulární teorie, vzdělávání založené na vyučování/transmisi vzdělávacího obsahu
- 9. Projektování výchovných a vzdělávacích strategií a vzdělávacího obsahu (učiva) ve školních vzdělávacích programech
- 10. Kvalita a efektivita vyučování/vzdělávání
- 11. Vzdělávací výsledky a jejich měření
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). Praha: MŠMT. Dostupné z Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792/
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Praha: MŠMT. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/159
- CHVÁL, Martin, Ivana PROCHÁZKOVÁ a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce, 2015, 250 stran. ISBN 9788090563292. info
- DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK. Škola v globální době : proměny pěti českých základních škol. První vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015, 195 stran. ISBN 9788024629773. URL info
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- DVOŘÁK, Dominik. Od osnov ke standardům : proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 134 stran. ISBN 9788072906017. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
- Contemporary theories of learning : learning theorists-- in their own words. Edited by Knud Illeris. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235. ISBN 9780415473439. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- doporučená literatura
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení
Během seminárních cvičení se studenti učí formulovat vybrané části školního vzdělávacího programu. - Metody hodnocení
- písemný test a skupinová práce se školními vzdělávacími programy
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=953
Kurz má současně i e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálního kurzu, studijní materiály a závazné dokumenty pro tvorbu školních vzdělávacích programů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGB009