FF:RJUPP03S Pedagogická praxe III - Informace o předmětu
RJUPP03S Pedagogická praxe III - sdružené studium
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 35 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Studenti si tento předmět zapisují ve 4. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář III, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře. V rámci Praxe III jsou i nadále uvedeny propedeutické cíle, ale praxi dominují cíle oborově didaktické.
Pro Pedagogickou praxi III jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle:
• Studenti přirozeně uplatňují proces reflexe praxe.
• Studenti jsou schopni s jistotou reflektovat svoji praxi.
• Studenti si uvědomují význam dalšího profesního rozvoje při výkonu profese učitele.
Konkrétní výukové cíle Pedagogické praxe III jsou uvedeny v rámci sekce Výstupy z učení. - Výstupy z učení
- (1) Oblast utváření sebepojetí učitele:
Student automaticky reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student si uvědomuje význam dalšího profesního rozvoje.
(2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení:
Student dokáže vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení.
Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.
Student dokáže zhodnotit, zda se mu daří individualizovat výuku s ohledem na potřeby žáků ve třídě.
(3) Oblast didaktická:
Student vyhodnocuje, jaký typ hodnocení se hodí pro různé žákovské výsledky učení. Umí poskytnout formativní hodnocení.
Student dokáže provést didaktickou transformaci obsahu.
Student dokáže ve výuce uplatňovat a kombinovat různé didaktické formy a metody tak, aby se jednalo o metody a formy, které nejvíce intenzifikují učení každého z žáků.
Student dokáže uplatňovat metody podporující spolupráci žáků (s ohledem na sociální vztahy v dané třídě a ve snaze o rozvoj prosociálního chování žáků).
Student ve výuce funkčně využívá informační a komunikační technologie. - Osnova
- 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele ruského jazyka jako cizího.
- 2. Důkazy o učení žáků a jejich hodnocení.
- 3. Didaktické metody a formy specifické pro výuku předmětu dle aprobace a jejich využití.
- 4. Metody podporující spolupráci mezi žáky.
- 5. Integrovaná tematická výuka.
- 6. Výuka s využitím informačních a komunikačních technologií.
- Literatura
- povinná literatura
- Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka (2019): https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- Výukové metody
- Pedagogická praxe III je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe III jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. - Metody hodnocení
- - reflektivní deník;
- sebehodnoticí nástroj;
- učitelské portfolio;
- náslechy; - Informace učitele
- Časová dotace činností:
4 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 8 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 2 hodiny tandemové výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 16 hodin dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/RJUPP03S