FF:TCZJ52 Jazyková cvičení VI - Informace o předmětu
TCZJ52 Jazyková cvičení VI
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Bc. Mirka Tylová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lucia Vlášková
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TCZJ52/01: Út 8:00–9:40 G12, kromě Út 16. 4., M. Tylová
TCZJ52/02: Út 10:00–11:40 G12, kromě Út 16. 4., M. Tylová - Předpoklady
- TCZJ41 Jazyková cvičení V
Doporučuje se současné zapsání předmětů: TCZJ54 Konverzace VI a TCZJ53 Cvičení v ČZJ VI Prerekvizita: TCZJ41 Jazyková cvičení V - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Tlumočnictví českého znakového jazyka (program FF, B-TCZJ_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je osvojení slovní zásoby z oblasti obecné kultury formou interakce s lektorem (rodilý mluvčí). Přestože je největší důraz kladen na osvojení a fixaci okruhu lexikálních jednotek vymezeného tématy, v semináři je procvičována a rozvíjena také znalost související gramatiky. Na konci kurzu student disponuje slovní zásobou vymezenou danými třemi tématy.
- Výstupy z učení
- Student má dostačující jazykový repertoár k tomu, aby mohl podat jasný popis, vyjadřovat své názory či vystavět argumentaci bez častého zřejmého hledání znaků/výrazů, a umí k tomuto účelu používat některé složitější větné konstrukce.
- Osnova
- Témata: 1. Vzdělávací systém - podtémata: vzdělávací systém v naší zemi, vzdělávací systém u neslyšících osob, školní prostředí; 2. Politický systém - podtémata: politický systém u nás, politický systém v zahraničí, práva neslyšící; 3. Sociálně-právní oblast - podtémata: sociální oblast, kompenzační pomůcky, právní oblast.
- Literatura
- doporučená literatura
- Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. [hybridní kniha online]. In: 384/2008. Dostupné také z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/zakon-155.
- LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
- Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info.
- Kurz komunikace se sluchově postiženými. [hybridní kniha online]. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/tkurzd.
- PEŠKOVÁ, Kateřina a kol. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD]. Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.
- KOTULÁN, J. Školní výuka, zdravotní výchova. [hybridní kniha online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
- KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
- KAŠPAR, Zdeněk. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Vyd. 1. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 102 s. ISBN 9788087153628. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Znaková zásoba terminologických pojmů z oboru speciální pedagogika. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 1 CD-ROM. info
- Výukové metody
- cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
- Metody hodnocení
- Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %), plnění domácích úkolů a praxe v komunitě (17 hodin). Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu. 16 hodin praxe v komunitě.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/TCZJ52