FF:TIM_M_024 Teorie performativity - Informace o předmětu
TIM_M_024 Teorie performativity
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. ak. soch. Tomáš Ruller (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. ak. soch. Tomáš Ruller
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 326, kromě Út 16. 4.
- Předpoklady
- Schopnost pracovat s internetovým i tištěnými zdroji v angličtině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie umění performance. Je uspořádané jako výzkum médií umění akce ve struktuře daných tematických okruhů. Kurz teorie performance: Analýza umění performance je založen na stejnojmenné knize Anthony Howella - Harwood Academy Publishers 1999 a knize: Performance / kritický úvod od Marvina Carlsona - Routledge 2006.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých teorií akčního umění;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční estetické trendy v umění akce;
- sestavit textový soubor v souladu s citační normou a odprezentovat referát k vybranému tématu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v přístupech současných uměleckých hnutí;
- aplikovat základní pojmosloví oboru při psaní diplomní práce;
- analyzovat současné trendy v oblasti akčního umění;
- popsat prostředky využité k realizaci konkrétního akčního uměleckého díla. - Osnova
- 1. Co jsou Studia performance ? Co je performance ?
- 2. Rituál,
- 3. Hra,
- 4. Performativita,
- 5. Performování,
- 6. Procesy performance,
- 7. Poetika performance,
- 8. Aktualita a záznam,
- 9. Rituál a proměna,
- 10. Globální a interkulturní,
- 11. Selektivní pozornost a energie,
- 12. Přístupy a estetika.
- Literatura
- povinná literatura
- DAVIES, David. Art as performance. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004. ISBN 9781405116664.
- SCHECHNER, Richard. Performance theory. Rev. and expanded ed. London: Routledge, 2003. ISBN 0415314550.
- SCHECHNER, Richard a Sara. BRADY. Performance studies: an introduction. 3rd ed. New York: Routledge, 2013. ISBN 9780415502306.
- neurčeno
- JAPPE, Elisabeth. Performance, Ritual, Prozess: Handbuch der Aktionskunst in Eruopa. München: Prestel, 1993. ISBN 3791313002.
- GOLDBERG, RoseLee. Performance: live art since 1960. New York: Harry N. Abrams Publishers, 1998. ISBN 9780810943605
- GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. 3rd ed. New York: Thames & Hudson, 2011. World of art. ISBN 978-0500204047.
- HENRI, Adrian. Total art: environments, happenings, and performance. New York: Praeger, 1974. ISBN 978-0275435400.
- Výukové metody
- 1/1 přednáška a seminář - teoretická příprava která vhodně koresponduje se zamýšlenými výstupy magisterské práce.
- Metody hodnocení
- Podmínkou absolvování je ve zvoleném termínu prezentovaný referát (15 - 20 min) s obrazovou dokumentací-projekcí, k zápočtu odevzdání seminární práce v digitální formě, celkově minimálně 50 % docházka (případná odůvodněná nižší docházka se nahrazuje v odpovídající proporci zpracováním doplňkové seminární práce odevzdané ve zkouškovém období).
Případná zkouška probíhá ústní formou k náhodně vybrané otázce ze všech témat daného semestru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/TIM_M_024