FF:ZD_11 Elektrofony - Informace o předmětu
ZD_11 Elektrofony
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 7. 3. 10:00–13:40 N31, Čt 21. 3. 10:00–13:40 N31, Čt 4. 4. 10:00–13:40 N31, Čt 2. 5. 10:00–13:40 N31, Čt 16. 5. 10:00–13:40 N31
- Předpoklady
- ZD_07 Akustika
Předpokládá se znalost základů hudební akusticky včetně principů syntézy hudebního signálu a principů digitální syntézy hudebního signálu, znalost základů elektroakustiky se zaměřením na oblast reprodukční techniky, záznamové techniky a techniky k úpravě zvuku (efekty) a znalost základů digital signal processing v hudební oblasti a sféře zvuku obecně. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zvukový design a multimediální technologie (program FF, N-ZVUK_) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout komplexní vědění o problematice elektrofonů a jednotlivých typů syntéz. Zjev nástrojových skupin nebo vybraných nástrojů je dáván do souvislosti s novými typy hudebního myšlení, jenž se od přelomu 19. a 20. století profilovalo v interakci umělec a technologie. Tak je zastoupeno hledisko hudebně historické a hledisko systematické muzikologie. Volba reprezentantů nástrojových skupin zohledňuje popularitu a rozšíření jednotlivých nástrojů a tím i možnost setkat se s nástrojem v praxi technicko–uměleckého provozu.
- Výstupy z učení
- Absolventi kurzu získají komplexní vědění o problematice elektrofonů a realizace základních typů syntéz (AM, FM, SUB, WAVETABLE…). Budou seznámeni s vybranými základními organologickými pojmy a se systematikou elektrofonů. Dozví se o principech tvorby signálu, kterými se jednotlivé nástrojové skupiny vyznačují a zároveň získají rámcový přehled o jejich historii. U vybraných reprezentantů skupin se seznámí s vývojovými typy a specifiky hry a ovládání. Zjev nástrojových skupin nebo jednotlivých elektrofonů budou schopni dát do souvislosti s charakteristickými typy hudebního myšlení a se souvisejícími tendencemi v hudbě počínaje přelomem 19. a 20. století.
- Osnova
- 1. FENOMÉN ELEKTROFON, motivace a důsledky vzniku
- ▪ elementární skutečnosti úvodem: jak vzniká zvuk a jak jej tvoří elektronický oscilátor (struna a proud)
- ▪ pojem elektrofon, vazba elektrofonů na technologický vývoj
- ▪ motivace a faktory vedoucí ke vzniku elektrofonů
- ‐ města, hlučnost a průmysl, rozhlas / futurismus a elektroakustická hudba, Edgar Varése / automatizace a nahrazení lidské práce, demokratizace technologií
- ▪ důsledky zjevu elektrofonů a nových technologií
- ‐ nové kompetence
- 2. ORGANOLOGICKÉ MINIMUM, hudební nástroj a hardware, systematika elektrofonů
- ▪ představení disciplíny organologie, organologická systematika a hudební nástroj jako zdroj akustického signálu
- ▪ pojem „elektrofon“ v organologické systematice, elektrofon jako hudební nástroj, rozdíl mezi hudebním nástrojem a hudebním hardware
- ‐ editace záznamu zvuku jako tvůrčí metoda, záznamová technika a hranice pojmu „hudební nástroj“
- ▪ systematika elektrofonů M. Guštara, pojmy monofonní a polyfonní
- 3. ELEKTROMECHANICKÉ NÁSTROJE pro produkci zvuku
- ▪ elektromechanické nástroje, okolnosti vzniku, nové vynálezy a ideje
- ▪ elektromechanické nástroje, následky vzniku a nové kompetence k tvorbě
- ‐ senzualizmus, prožitkové aspekty, hudba jako „zvuk“
- ▪ elektromechanické nástroje pro produkci zvuku
- ▪ nové typy hudebního myšlení a reprezentace hudby
- ‐ automatizace, automatofony a algoritmické myšlení / hudební a nehudební zvuk / nové typy kontroly průběhu tvorby tónu/signálu a „nekonečný“ dozvuk / nové typy reprezentace a notace hudby, výtvarné myšlení v hudbě, optofonie / optofonie a ready made přístupy
- ▪ hřmotiče a ikonické realizace hudebního futurismu
- 4. ELEKTROMECHANICKÉ NÁSTROJE pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
- ▪ okolnosti vzniku elektromechanických nástrojů pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
- ▪ záznamová technika v tvůrčím procesu, abstraktní a konkrétní světy
- ▪ elektromechanické nástroje pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
- ‐ gramofonické nástroje /magnetofonické nástroje /ikonické nástroje a nástroje avantgardy
- ▪ ikonické realizace pro nové nástroje a zařízení
- ▪ nové typy hudebního myšlení
- ‐ ready made přístupy / smyčka (loop) a pattern / editace a kompozice / mix a střih, zvuk a hudba (zvuk a symbolická reprezentace zvuku)
- 5. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE – ANALOGOVÉ NÁSTROJE, PRVNÍ POLOVINA 20. stol., analogové nástroje a avantgarda
- ▪ analogové elektronické nástroje, okolnosti vzniku, nové vynálezy a ideje
- ‐ avantgarda a futurologie
- ▪ základní pojmy, VCO, CV, VCA, VCF, LFO, NG etc., pojem „obvod“
- ▪ ikonické nástroje a realizace artificiální hudby
- ▪ nové typy hudebního myšlení
- ‐ novost a étos moderny, umění a výzkum / nové techniky hry a ovládání
- 6. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE – ANALOGOVÉ NÁSTROJE, POVÁLEČNÝ VÝVOJ 20. stol., nový standard a myšlení v patternech, fenomén syntezátor
- ▪ analogové elektronické nástroje jako nový standard
- ‐ analog. el. nástroje bez určení pro zvukovou syntézu, poválečné období cca do boomu digitálních nástrojů / analogové elektronické syntezátory, fenomén modulární syntezátor
- ▪ pojem „sekvencér“
- ▪ efektová zařízení a fenomén vocoder
- ▪ nové typy hudebního myšlení a reprezentace hudby
- ‐ smyčka a repetice jako standardní stavení princip / modulace a tvorba signálu jako princip tvorby, absolutní parametry hudby
- 7. KOMBINOVANÉ NÁSTROJE, nástroje s vyloučím binary digits
- ▪ digitální svět a všechny světy ostatní
- ‐ kombinování mechanického, elektromechanického a elektronického generování zvuku
- ▪ nové hudební myšlení
- ‐ inovace, akcent na témbr a rušení limitu nástroje
- 8. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE - DIGITÁLNĚ ŘÍZENÉ ANALOGOVÉ A HYBRIDNÍ NÁSTROJE, první mikroprocesory a analogový signál
- ▪ pojem „digitální“ a pojmy „digitálně řízený“ a „hybridní“ nástroj
- ▪ binari digit a zvuk
- ‐ pojmy D/A, A/D, DSP, analogový a digitální signál, samplovací rychlost
- ▪ komunikační standard MIDI
- ▪ fenomén sampler a elektronické bicí (pady)
- ▪ nové hudební myšlení
- ‐ modularita, neortodoxní hráčské techniky, kompetence
- 9. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE - DIGITÁLNÍ HARDWAROVÉ NÁSTROJE, demokratizace technologií
- ▪ pojem „digitální nástroj“ (hardware)
- ▪ pojmy rompler, wavetable, digital audio workstation
- ▪ 80. léta, technologický boom a demokratizace technologií
- ▪ hardware vs. software
- ‐ digitální futurologie, 21. stol. a konec hardware
- ▪ nové hudební myšlení
- ‐ digitální svět a „zmocnění se všeho“
- Literatura
- povinná literatura
- GUŠTAR, Milan. Elektrofony : historie, principy, souvislosti. Vyd. 1. Praha: Uvnitř, 2007, 397 s. ISBN 9788023984460. info
- GUŠTAR, Milan. Elektrofony : historie, principy, souvislosti. Vyd. 1. Praha: Uvnitř, 2008, 518 s. ISBN 9788023984477. info
- KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Vyd. 1. Praha: Togga, 2002, 1168 s. ISBN 809029121X. info
- doporučená literatura
- KOPECKÝ, Pavel. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 151 s. ISBN 9788073311216. info
- ROADS, Curtis. The Computer Music Tutorial. Cambridge MA: MIT Press 1996.
- SYROVÝ, Václav. Digitální syntéza zvukového signálu. Hudební nástroje, 1988, roč. 25, č. 1, s. 11-12.
- SYROVÝ, Václav. Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba, 1986, online [cit 1.11.2018]. < http://www.ziva-hudba.info/list.php?issue=11 >.
- FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7945-8. epub url info
- SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Přeložil František Tvrdý. Praha: Editio Supraphon, 1971. info
- KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2. rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 270 s. URL info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je úspěšně složený vědomostní test a praktická realizace softwarového syntetizátoru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZD_11