ZD_20 Zvukový design pro live performance

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Cáb, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 7. 3. 14:00–17:40 N31, Čt 21. 3. 14:00–17:40 N31, Čt 4. 4. 14:00–17:40 N31, Čt 2. 5. 14:00–17:40 N31, Čt 16. 5. 14:00–17:40 N31
Předpoklady
ZD_17 Design multimédií
Základní znalost fyzikálních veličin, vlastností a vztahů týkajících se zvuku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem jednosemestrálního kurzu je získání praktických kompetencí v navrhování a realizaci zvukové složky živé performance, orientace v oblasti základních zvukových zdrojů a zpracování signálu (zvuková barva, efektové zpracování a prostorový zvuk). Studenti si osvojí základní softwarové nástroje vhodné pro live performance (VCV Rack, Pure Data/Plug Data) a metodologie vytváření sonických gest a zvukových témat tak, aby tyto v celku díla podporovaly dramaturgickou a významovou linku. Součástí předmětu je také výklad historického kontextu ozvučování.
Výstupy z učení
- Kurz připraví studenty na tvorbu návrhu zvukového systému.
- Zohlednění tvůrčích požadavků performance.
- Rozvinutí vnímání zvukové estetiky a dramaturgie díla.
- Spolupráce v tvůrčím procesu utváření hudebně zvukové složky.
Osnova
  • Úvod do historie ozvučovací technologie.
  • Návrh PA systému v predikčním softwaru, prostorová řešení.
  • Postupy realizace (fyzická data sytému, měření, nastavení PA, PA management).
  • Zvukové zdroje v prostoru, jejich vlastnosti, snímání v live sound aplikacích.
  • Zvuková barva a její význam.
  • Signálová cesta. Efektové zpracování.
  • Rozbory vybraných příkladů. Zvukové dramaturgické prostředky, působení zvuku na posluchače.
Literatura
    povinná literatura
  • CÁB, Michal, Pure Data - Rukověť postdigitálního umělce. Disertační práce. Praha: AVU, 2014. URL: https://ticho.multiplace.org/disertace_michal_cab.pdf
  • MCCARTHY, Bob. Sound systems: design and optimization : modern techniques and tools for sound system design and alignment. Third edition. New York: Focal press, Taylor & Francis group, 2016, xx, 579. ISBN 9780415730990. info
  • Audio culture : readings in modern music. Edited by Christoph Cox - Daniel Warner. New York: Continuum, 2009, xvii, 454. ISBN 0826416152. info
  • BROWN, Ross. Sound : a reader in theatre practice. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010, xvi, 248. ISBN 9780230551879. info
    doporučená literatura
  • Akustika hudebních prostorů v České republice 1-4. Akademie múzických umění v Praze, 2012.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. 3. dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 440 s. ISBN 9788073312978. info
    neurčeno
  • BAŽANT, Jan. Technologie, loutky, magie. V Praze: KANT - Karel Kerlický, 2022, 302 stran. ISBN 9788073315870. info
Výukové metody
Teoretický základ s praktickými aplikacemi. Cvičení, rozbory konkrétních děl.
Metody hodnocení
Prezentace vlastního projektu.
Realizace návrhu.
Rozbor konkrétního díla.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZD_20