FF:ZSVPP03S Pedagogická praxe III. - Informace o předmětu
ZSVPP03S Pedagogická praxe III pro dvouoborové studenty
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ZSVPP02S Pedagogická praxe II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021. - Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_) (2)
- Cíle předmětu
- V rámci Praxe III jsou v nadále uvedeny propedeutické cíle, ale praxi dominují cíle oborově didaktické. Pro Pedagogickou praxi III jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle: •Studenti přirozeně uplatňují proces reflexe praxe •Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem. •Studenti si uvědomují význam dalšího profesního rozvoje při výkonu profese učitele.
- Výstupy z učení
- (1) Oblast utváření sebepojetí učitele: Student automaticky reflektuje svoji praxi. Student o sobě přemýšlí jako o učiteli. Student si uvědomuje význam dalšího profesního rozvoje. (2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení Student dokáže vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci. Student dokáže zhodnotit, zda se mu daří individualizovat výuku s ohledem na potřeby žáků ve třídě. (3) Oblast didaktická: Student vyhodnocuje, jaký typ hodnocení se hodí pro různé žákovské výsledky učení. Umí poskytnout formativní hodnocení. Student dokáže provést didaktickou transformaci obsahu. Student dokáže ve výuce uplatňovat a kombinovat různé didaktické formy a metody tak, aby se jednalo o metody a formy, které nejvíce intenzifikují učení každého z žáků. Student dokáže uplatňovat metody podporující spolupráci žáků (s ohledem na sociální vztahy v dané třídě a ve snaze o rozvoj prosociálního chování žáků). Student ve výuce funkčně využívá informační a komunikační technologie.
- Osnova
- 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele. 2. Důkazy o učení žáků a jejich hodnocení. 3. Didaktické metody a formy specifické pro výuku předmětu dle aprobace a jejich využití. 4. Metody podporující spolupráci mezi žáky. 5. Integrovaná tematická výuka. 6. Výuka s využitím informačních a komunikačních technologií.
- Výukové metody
- Pedagogická praxe III je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe III jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. Časová dotace činností: 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem 8 hodin vlastní výuky + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 16 hodin dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem.
- Metody hodnocení
- hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem; pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje
- Informace učitele
- Studenti si tento předmět zapisují ve 4. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář III, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZSVPP03S