ZSVRS01J Reflektivní seminář k pedagogické praxi I pro jednooborové studenty

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZSVRS01J/Kombi01: Pá 23. 2. 16:00–17:40 A11, Pá 3. 5. 16:00–17:40 A11, J. Vojta
ZSVRS01J/Prez01: Čt 18:00–19:40 A11, kromě Čt 18. 4., J. Vojta
Předpoklady
NOW( ZSVPP01J Pedagogická praxe I. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Reflektivní semináře představují sociální podobu reflexe a umožňují frekventantům společně a s podporou vzdělavatelů z FF řešit témata provázaná s praxí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - reflektovat vlastní výuku, výuku svých kolegů a jiného pedagoga; - postihnout klady a zápory vlastní výuky; - nacházet příčiny úspěchu/neúspěchu při práci ve třídě.
Osnova
  • Nastavení a udržení podmínek pro učení ve třídě (kázeň ve třídě) – Student si klade například otázky typu: Jak učitel dopředu (proaktivně) pracuje na tom, aby ve třídě nevznikala centra nekázně či nepozornosti? Co dělá, když žáci nedávají pozor? Co dělá, když žáci vyrušují? Jaké prostředky disciplinace uplatňuje a s jakým efektem? • Učení žáků napříč vyučovacími předměty – Student si klade například otázky typu: Jak se ve výuce zapojují jednotliví žáci? Jsou nejaktivnější žáci napříč různými předměty ti stejní? Jsou žáci, kteří dosahují nejlepších výsledků v rámci napříč vyučovacími předměty, ti stejní? Atd. • Komunikace jako prostředek učení – student si klade například otázky typu: Klade učitel svým žákům otázky, které jim umožňují argumentovat? Argumentují žáci ve výuce? Proč ano, proč ne? Dává učitel svým žákům formativní zpětnou vazbu? Kdy a jak? Daří se mu ve výuce nastavit podmínky pro otevřenou diskusi mezi žáky? Vede tato diskuse k naplnění cílů hodiny? • Konfrontace výukového plánu s realitou – Student si klade například otázky typu: Ukázal se můj výukový plán jako životaschopný? Probíhala výuka tak, jak jsem si představoval/a? V čem se případně odlišovala? Jak se dívám na to, že se výuka odlišovala od plánu? Jak se cítím? Na čem chci dál pracovat? • Témata mohou být modifikována podle potřeb frekventantů.
Literatura
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
Výukové metody
Reflektivní rozhovor Řízená diskuse Hraní rolí
Metody hodnocení
Vytvoření, odpilotování a obhájení výukové presentace na zadané tema Vytvoření, odpilotování a obhájení písemné práce na zadané tema Průběžná reflexe praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/ZSVRS01J