AEB_A16b Archeobotanika

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
výuka probíhá blokově. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Mária Hajnalová, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Mária Hajnalová, PhD.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Předpoklady
KREDITY_MIN(40)
Předmět je součástí povinně volitelného Bloku přírodovědných předmětů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavným cieľom predmetu je predstaviť absolventom najnovšie princípy a možnosti spracovania, identifikácie a interpretácie archeoenvironmentálnych nálezov, najmä rastlinných makro- a mikrozvyškov, ako unikátneho nástroja pre hľadanie odpovedí na archeologické otázky týkajúce sa paleoekonomických a paleoekologických vzťahov. Kurz poskytuje široký teoretický aj praktický úvod do možností využitia prírodných vied v archeológii. Vedie od definície predmetu štúdia archeobotaniky/paleoetnobotaniky cez pochopenie tafonomických procesov ovplyvňujúcich uchovanie archeologických environmentálnych nálezov, cez spôsob ich vyhľadávania, zhromažďovania a spracovania v laboratóriu k ich interpretácii.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
- popsat klíčové otázky současného výzkumu v oblasti archeobotaniky a environmentální archeologie;
- identifikovat problémy tafonomie rostlinných makrozbytků a aplikovat je při terénním archeologickém výzkumu;
- popsat, navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu vzorkování archeologických uloženin (různého charakteru);
- definovat a shrnout důležité rysy hlavních užitkových rostlin;
- identifikovat základní rostlinné makrozbytky a po nástupu do praxe odhadnout časové, personální a finanční náklady na archeobotanický výzkum archeolgicky zkoumané lokality;
- analyzovat a interpretovat současné vědecké poznatky v oboru environmantální archeologie.
Osnova
  • 1. Tafonómia - tafonomické procesy pri tvorbe archeobotanických súborov.
  • 2. Odber a spracovanie vzoriek - stratégie vzorkovania v teréne a v laboratóriu, kritériá na identifikáciu rastlinných makro- a mikrozvyškov.
  • 3. Domestikácia rastlín - kde, kedy a prečo prišlo k domestikácii rastlín; detekcia nedomestikovaných a domestikovaných foriem v archeobotanických súboroch, morfologické a genetické zmeny na rastlinách.
  • 4. História pestovania rastlín starého sveta - sortiment pestovaných rastlín a jeho zmena v čase; obilniny, strukoviny, technické rastliny, zelenia a ovocie.
  • 5. Paleoekonómia - definovanie produkčných a konzumných lokalít/areálov z hľadiska poľnohospodárstva.
  • 6. Zmeny prírodného prostredia v minulosti - spôsoby rekonštrukcie prírodného prostredia v minulosti, palynológia, geobotanika, paleoklimatológia.
Literatura
    povinná literatura
  • HAJNALOVÁ, Mária. Archeobotanika doby bronzovej na Slovensku : štúdie ku klíme, prírodnému prostrediu, poľnohospodárstvu a paleoekonómii. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2012, xv, 228. ISBN 9788080949495. info
  • HAJNALOVÁ, Eva. Ovocie a ovocinárstvo v archeobotanických nálezoch na Slovensku. Nitra: Archeologický ústav Slovenskej akadémie vied, 2001, 132 s. ISBN 8088709385. info
  • HAJNALOVÁ, Eva. Archeobotanika pestovaných rastlín : učebné texty pre dištančné štúdium a ostatné formy vzdelávania. Vyd. 1. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, 1999, 105 s. ISBN 8071376248. info
    doporučená literatura
  • ZEIST W. van & W.A. CASPAIRE, 1984: Plants and Ancient man. Rotterdam, Balkema.
  • JACOMET, S. & A. Kreutz, 1999: Archäobotanik. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart.
  • PEARSALL, D.M. 2000: Palaeoethnobotany: a Handbook of Procedures. Academic Press, San Diego.
  • W. van ZEIST, K. WASILIKOWA &K.E. BEHRE, 1991: Progress in the Old World Palaeoethnobotany. Rotterdam, Balkema.
  • ZOHARY, D. & M. HOPF , 1994: Domestication of Plants in the Old World. Oxford.
  • VEEN, M. van der, 1992: Crop Husbandry Regimes. An Archaeobotanical Study of Farming in Northern England: 1000 BC-AD 500. Sheffield, J.R.Collis Publications. Sheffield Archaeological Monographs 3.
  • The origins and spread of agriculture and pastoralism in Eurasia. Edited by David R. Harris. London: Routledge, 2003, xiv, 594. ISBN 1857285387. info
  • DIAMOND, Jared M. Osudy lidských společností : střelné zbraně, choroboplodné zárodky a ocel v historii. Translated by Zdeněk Urban. 1. vyd. Praha: Columbus, 2000, 525 s. ISBN 8072490478. info
Výukové metody
přednášky, semináře a laboratorní praktikum - výuka proběhne blokově
Metody hodnocení
Průběžné hodnocení: Počas kursu se vyžaduje a je průběžně hodnocena aktivta, čtení doporučené literatury a diskuse v semináři. Hodnotí se i prezentace Aktivita je podmienkou na postup k záverečnej skúške. Závěrečné hodnocení: Test (10 otázok - max. 20 bodov, min. 15 bodov (75 %) a/alebo ústna skúška.
Informace učitele
Periodicals:
Vegetation History and Archaeobotany
Environmental Archaeology
IANSA
Quaternary Science Reviews
ARCHAEOLOGICAL AND ANTHROPOLOGICAL SCIENCES
Památky Archeologické
Archeologické Rozhledy
Journal of Archaeological Science
Praktická výuka bude probíhat blokově na základně v Panské Lhotě v termínu 15.-17. 11. 2024.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Výuka proběhne blokově na arch. stanici Panská Lhota (termín bude upřesněn).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.