FF:AJL04200 Úvod do literatury II - Informace o předmětu
AJL04200 Úvod do literatury II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Stephen Paul Hardy, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Tomáš Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Altmannová (cvičící)
Mgr. Nela Hachlerová (cvičící)
Mgr. Mohamed Hajjaj (cvičící)
Mgr. Nora Júlia Levická (cvičící)
Mgr. Lenka Pospíšilová (cvičící) - Garance
- Mgr. Martina Horáková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 16:00–17:40 B2.13
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
AJL04200/02: každé liché pondělí 8:00–9:40 D33, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., N. Hachlerová
AJL04200/03: každé liché úterý 12:00–13:40 L35, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., L. Altmannová
AJL04200/04: každý lichý čtvrtek 8:00–9:40 G32, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
AJL04200/05: každou lichou středu 8:00–9:40 D33, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., N. Levická
AJL04200/06: každou lichou středu 16:00–17:40 G32, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., M. Hajjaj - Předpoklady
- AJL04100 Úvod do literatury I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 122/200, pouze zareg.: 1/200 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-AJ_) (4)
- English Language and Literature (program FF, B-AJA_)
- Cíle předmětu
- This course consists of lectures and seminars that encourage students to engage in literary research and analysis. While the lectures provide students with an introduction to literary histories, movements, contexts and approaches to literary texts, the seminars function as more practical insights into analyzing literary texts and writing critical research papers about them. They are based on discussions and group work.
Course objectives: 1. To learn the methods of conducting library research and working with primary and secondary sources. 2. To acquire the techniques and analytical skills needed for literary analysis and writing academic essays. 3. To refine critical thinking about literature and achieve a deeper understanding of how literature affects us and how it enriches our perception of the world. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- získat základní přehled literárních žánrů, chronologického vývoje a základní terminologie anglofonních literatur
- analyzovat ruzné druhy literárního textu
- napsat odbornou esej v anglickém jazyce
- provádět nezávislý výzkum se zpracováním zahraniční literatury - Osnova
- 1. Modern Irish Drama: Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest
- text analysis: features of modern drama;
- academic writing: paragraph development, transitions between paragraphs; writing a response paper/RP samples;
- readings: Ch 2 “Oscar Wilde—The Artist As Irishman” from Inventing Ireland by Declan Kiberd, pp. 33-50 (ELF);
- 2. British Modernism: Virginia Woolf, Mrs. Dalloway
- text analysis: features of modernist fiction;
- academic writing: citing vs. paraphrasing; introducing a citation/paraphrase; commenting on the citation/paraphrase
- readings: Ch 1 “Civilization and ‘My Civilisation’: Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-Garde” from Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-Garde by Christine Froula, pp.1-34 (Central Library-> ebrary)
- ASSIGNMENT: Response paper 1 on Wilde or Woolf (upload 2 pages as Echo-assignment to ELF)
- 3. American Modernism: F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
- text analysis: features of American modernism;
- feedback to RPs 1;
- academic writing: when to use secondary sources, avoiding plagiarism;
- readings: Ch 8 “Pastoral Mode and Language in The Great Gatsby” by Janet Giltrow and David Stouck from F. Scott Fitzgerald in the Twenty-First Century ed. by Bryer et al., pp. 139-152. (Central Library->ebrary)
- 4. Post-war Drama: Harld Pinter, The Birthday Party
- text analysis: features of post-war drama;
- academic writing: the mechanics of writing (e.g. strong verbs, the passive, punctuation)
- readings: Martin Esslin, “The Significance of the Absurd”, The Theatre of the Absurd, Garden City, N.Y.: Anchor Books, 1961, pp. 399-429. (ELF)
- ASSIGNMENT: Response paper 2 on Fitzgerald or Pinter
- 5. Canadian Postmodernism: Margaret Atwood, Surfacing
- text analysis: postmodern narrative strategies;
- feedback to RP 2;
- academic writing: literary present vs. past simple
- readings: Linda Hutcheon, “Process, Product, and Politics: The Postmodernism of Margaret Atwood”, The Canadian Postmodern, pp. 138-159 (ELF)
- 6. Australian Postcolonial Novel: David Malouf, Remembering Babylon
- text analysis: features of postcolonial fiction;
- academic writing: preparing a final research paper
- readings: Ch 2 “Unsettling the Settler Postcolony: Uncanny Pre-Occupations in David Malouf’s Remembering Babylon“, from Imagining Justice by Julie McGonegal (ebrary)
- ASSIGNMENT: Response paper 3 on Atwood or Malouf
- Literatura
- WILDE, Oscar. The importance of being earnest. [S.l.: s.n., 276 s. info
- Virginia Woolf and the Bloomsbury avant-gardewar, civilization, modernity. Edited by Christine Froula. New York: Columbia University Press, 2005, xvii, 428. ISBN 0231134444. info
- ATWOOD, Margaret Eleanor. Surfacing. Trade pbk. ed. Toronto: McClelland & Stewart, 1999, 205 s. ISBN 0-7710-0860-0. info
- KIBERD, Declan. Inventing Ireland : the literature of the modern nation. London: Vintage, 1996, xvi, 719. ISBN 009958221X. info
- MALOUF, David. Remembering Babylon. London: Vintage, 1994, 182 s. ISBN 009930242X. info
- WOOLF, Virginia. Mrs. Dalloway. Edited by Elaine Showalter - Stella McNichol. Harmondsworth: Penguin Books, 1992, liv, 231 s. ISBN 0-14-018569-0. info
- ESSLIN, Martin. The theatre of the absurd. 3rd ed. Harmondsworth: Penguin Books, 1980, 480 s. ISBN 0-14-013728-9. info
- PINTER, Harold. The birthday party ; and, The room : two plays. Rev. ed. New York: Grove Press, 1968, 116 s. info
- FITZGERALD, Francis Scott. The great Gatsby. London: Penguin Books, 1950, 171 s. ISBN 0-14-000746-6. info
- Výukové metody
- Přednášky se střídají se semináři, které sestávají ze skupinových a seminárních diskuzí. Studenti analyzují předepsané texty, píší krátké analýzy a učí se dovednostem akademického psaní.
- Metody hodnocení
- Students must attend and prepare for all classes. The assigned texts must be read before the seminars so that students can engage actively in discussions and other continuous assessment. Written assignments must be submitted in the correct format and on time. 1 credit (zápočet) is given at the end of the lecture series for attending the lectures, 5 credits for the exam at the end of the seminar series. Final mark: class performance 10%; 3x response papers 40%; final research paper 50%. Points out of 10/100; 60% pass/fail line. Evaluation scale: A 100-85; B 84-80; C-79-75; D-74-70; E 69-60; F (fail) 59-0.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/AJL04200