FF:CJCC17 Tvůrčí psaní pro ciz. II - Informace o předmětu
CJCC17 Tvůrčí psaní pro cizince II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Práce v semináři je založena na řízeném individuálním psaní, v tandemu nebo v kolektivu za pomoci stimulačních technik, technik na odblokování a technik asociativních (např. clustering, abecedář, akrostich, automatické psaní k tématu).
Absolvent kurzu bude schopen porozumět tvůrčím principům tvorby složitých textů různých žánrů; vyložit rozdílné komunikační funkce textu a tvořit úspěšně komunikující texty v češtině na úrovni C2. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- používat přiměřené metody a techniky postupných fází tvorby esejistického textu;
- používat přiměřené strategie tvorby textu středního rozsahu literárního žánru;
- imitovat dominantní charakteristiky textů rozličných literárních žánrů;
- variovat výrazové prostředky rozličných druhů textu podle dominantní komunikační funkce (psaní autobiografické, esejistické, literární, publicistické). - Osnova
- Tandemový text.
- Automatický text řízený vs. clustering.
- Akrostich (Moje čeština, Moje město).
- Variace experimentální poezie.
- Intertextualita v literárním textu.
- Variace a mísení žánrů.
- Variace vypravěčské perspektivy (Sestup do minulosti – point of view).
- Clustering k uměleckému dílu, ekfráze.
- Příběhy podle cyklu fotografií.
- Líčení a reportáž.
- Metatextualita v textu.
- Balení kufru.
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 226 s. ISBN 978-80-210-8545-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8545-2017. Čítárna Munispace info
- HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
- MÜLLER, Frank. Lesen und kreatives Schreiben : die Freude am Wort wecken. Basel: Beltz, 2007, 240 stran. ISBN 9783407625922. info
- BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- RICO, Gabriele L. Writing the natural way : using right-brain techniques to release your expressive powers. Rev. ed. New York: Tarcher/Putnam, 2000, xix, 262. ISBN 0874779618. info
- Výukové metody
- Výklad, nápodoba, procvičování dovedností vlastním psaním, diskuze a reflexe tvůrčího procesu.
- Metody hodnocení
- Portfolio obsahující soubor textů ze seminářů.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJCC17