FF:CJJ63 Psycholinguistics - Informace o předmětu
CJJ63 Psycholinguistics
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
Radim Lacina, M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 B2.43, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- ! CJJ62 Psycholingvistika a experimentální zkoumání jazyka
Sufficient ability in academic English - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course introduces the field of psycholinguistics with a focus on including up-to-date research. Psycholinguistics is an interdisciplinary field aiming to discover how language is processed in real time and how it is acquired. We will explore language as it is acquired in childhood and as it is produced and comprehended in adulthood. We will do so by examining a series of concrete questions in the field with the broader implications for linguistic theory and cognitive science in mind.
- Výstupy z učení
- Having successfully completed the course, the student will be able to:
- exhibit knowledge in selected areas of the acquisition, production, and comprehension of language;
- understand how the research questions of psycholinguistics fit within linguistics and cognitive science;
- debate the scientific merit of positions taken with regards to major controversies within psycholinguistics;
- understand the most commonly used methods in psycholinguistic research
- write an original piece of work reviewing primary research in the field - Osnova
- 1. Where does psycholinguistics fit in? An introduction
- 2. Are we born with language? The “Poverty of the Stimulus” argument
- 3. Word learning: How do children figure out what they mean?
- 4. From thinking to speaking: Producing language step by step
- 5. How do we pick what to say? Syntactic choice
- 6. How far ahead do we plan when we speak? Incremental production
- 7. Parsing and modularity: Comprehending sentences in real time
- 8. Dependency completion: Memory in comprehension
- 9. Prediction in comprehension: Looking ahead
- 10. Sentences in context: What does focus do?
- 11. Going beyond what is said: Pragmatics
- 12. Does knowing more than one language make you smarter? The bilingual advantage
- 13. Conclusion: What was this all about?
- Výukové metody
- lectures, class discussion, reading
- Metody hodnocení
- This course will be assessed by a colloquium. The assessment will consist in a 2000-word essay answering a question from an assigned list. These essays will then be discussed together in the last session of the semester. The essay and the discussion together will then serve as the basis of the student’s passing or failing the course.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJJ63