FF:CJL_YADL Young Adult literatura - Informace o předmětu
CJL_YADL Young Adult literatura (nejen) v didaktické perspektivě
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokládají se základní znalosti literární teorie v rozsahu středoškolského učiva.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Young Adult literatura (nejen) v didaktické perspektivě (program FF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Kurz nabízí průhledy do nejrůznějších podob literatury pro mladé dospělé čtenáře. Věnuje se pojmu young adult literature (fiction) v teoretické rovině, současně však dominantní část kurzu bude zaměřena na analýzy, interpretace a především didaktické využití tohoto typu literatury.
- Výstupy z učení
- Absolvent kurzu: - analyzuje a interpretuje texty young adult fiction s využitím současné terminologie; - stručně charakterizuje vývoj daného typu literatury v českém i světovém kontextu; - vysvětlí příčiny odlišného českého a zahraničního přístupu k young adult literatuře; - aktivně plánuje a uskutečňuje aktivity, které vedou k rozvoji čtenářství s využitím young adult fiction.
- Osnova
- Kurz je koncipován blokově. 1. blok: Definice young adult fiction (YAF). Co je a není YAF. Hranice YAF. Adolescent jako čtenář. Odlišné vnímání YAF u nás a ve světě (příčiny a důsledky). 2. blok: Současná světová YAF - vybraná témata, trendy a jak s nimi pracovat na SŠ či na 2. stupni ZŠ. 3. blok: K historii YAF ve světovém kontextu. Problematika jejího zrodu a uplatnění ve středoškolském kánonu. 4. blok: (Ne)existence české YAF. Tematická orientace jednotlivých bloků se může změnit na základě domluvy se studujícími při prvním setkání.
- Literatura
- URBANOVÁ, Svatava. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica, 2012, 199 stran. ISBN 9788074641435. info
- BEACH, Richard. Teaching literature to adolescents. 2nd ed. New York: Routledge, 2011, xiv, 274. ISBN 9780415875165. info
- KAYWELL, Joan F. Adolescent literature as a complement to the classics : addressing critical issues in today’s classrooms. Norwood, MA: Christopher-Gordon publishers, Inc., 2010, xi, 226. ISBN 9781933760308. info
- Výukové metody
- Aktivní účast předpokládající plnění průběžných úkolů v interaktivní osnově, diskuse, brainstorming, analýza a interpretace.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (max. 1 neomluvená absence, další lze po domluvě s vyučující nahradit), splnění průběžných úkolů v ISu (na blok 2, 3 a 4).
- Informace učitele
- Kurz bude pracovat s interaktivní osnovou, která bude spuštěna v únoru.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CJL_YADL