CORE093 Každodennost v kyberprostoru: návod k přežití

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Rajsová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
Předmět nemá uvedeny žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Patříte ke studentům, kteří jsou obklopeni online aplikacemi, moderními technologiemi a různými výzvami informační společnosti, v nichž se potřebujete orientovat? Chcete, aby vám funkčně sloužily rámci vašeho digitálního wellbeingu? Nebo moderní technologie většinou odmítáte, ale zajímá vás, jak je účelně využít pro každodenní život i studium nebo práci? Pro obě kategorie studentů je určen jedinečný kurz společného základu MUNI. Předmět svým obsahem doplňuje studentské kurikulum 21. století o potřebný kompetenční rámec. Jeho cílem je nabídnout studentům teoretický i praktický základ, který jim umožní efektivně a smysluplně využívat moderní technologie pro běžné činnosti svého života a současně o technologiích kriticky přemýšlet.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
  • rozpoznat základní trendy, problémy a výzvy týkající se pohybu vysokoškoláka v kyberprostoru;
  • znát vhodné online nástroje pro různé oblasti svého života (nakupování, zábava, koníčky, cestování, zdraví, správa financí, kontakt se státní správou, apod.);
  • vybrat si v kyberprostoru konkrétní technologie a nástroje, které jsou užitečné pro osobní i profesní rozvoj a celoživotní učení - například vhodnou online platformu pro spravování četby a komunikaci o ní; pro sebekvantifikaci např. při pohybu v přírodě i běžném dni; vhodný kurz pro online studium a úspěšně ho studovat; nástroj pro tvorbu a správu poznámek nebo kalendáře; platformu pro online správu financí apod.;
  • orientovat se v oblasti online nástrojů pro osobní informační management, např. s využitím umělé inteligence nebo VR a jejich nástrojů;
  • navrhnout si vlastní osobní informační prostředí a efektivně ho řídit a rozvíjet.
  • Osnova
    • Rámcová osnova témat
    • Úvodní hodina – organizační informace, představení témat předmětu, kontexty, výzvy kyberprostoru s všudypřítomnou AI
    • Humanitní vědy a estetično v kyberprostoru
    • Vzdělávání v kyberprostoru I
    • Vzdělávání v kyberprostoru II
    • Data, data, data: všichni o nich mluví
    • Automatizační nástroje života v kyberprostoru
    • Moje kyber(ne)bezpečí
    • Vzdělávání v imerzivní virtuální realitě
    • Výzkum v imerzivní virtuální realitě
    • Čtení a psaní v kyberprostoru
    • Učení a identita v kyberprostoru
    • Učení, interakce a zpětná vazba v kyberprostoru
    • Ekosystém v kyberprostoru
    Literatura
      doporučená literatura
    • Luciano FLORIDI: The Onlife Manifesto - https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-04093-6
    • HLADÍK, Radim. Digitální obrat v českých humanitních a sociálních vědách. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022, 413 stran. ISBN 9788024651934. URL info
    • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
    • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4. info
    Výukové metody
    Hybridně vedené přednášky, diskuse, dílčí průběžné samostatné úkoly.
    Metody hodnocení
    Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba:
    - mít alespoň 50% docházku do výuky (6x) NEBO při nižší docházce za každou neúčast povinně zpracovat odborný výstup na téma konkrétní přednášky;
    - vypracovat alespoň 50 % mikroúkolů navázaných na přednášky (6x);
    - zvládnout závěrečný test zahrnující otázky reflektující obsah jednotlivých přednášek (otázky budou studenti dostávat průběžně, vždy do 14 dnů po přednášce)
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.