CORE101 V síti přírody a umělé inteligence: výhledy člověka 21. století očima literatury a umění

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Dědinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Tlustý, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P) && !(PROGRAM(B-CJ_) || OBOR(FBCJpV))
Předmět je určen studujícím v prezenčním bakalářském a pětiletém magisterském cyklu s výjimkou programu Český jazyk a literatura.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 1/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Postavení člověka a současném světě prochází radikální proměnou: lidský svět zásadně ovlivňují technologické možnosti, které znejišťují hranice mezi „lidským“ a „nelidským“, proměňují sociální a politickou realitu, vztahování člověka k sobě samotnému i k druhým a vtahují jej na nejistou půdu, která otřásá dosavadními jistotami. Současně však dochází k znejistění ještě z jiného směru: jsme bytosti živé, závislé na životním prostředí, a unikátnost (nejen) lidského života je stále více ohrožována zrychlující se enviromentální krizí.

Hlavním cílem předmětu je zprostředkovat studentům humanitních, společenských a přírodních věd vhled do toho nesamozřejmého postavení člověka v současném světě, a to prostřednictvím interpretace vybraných literárních děl, ale také filmů a obrazů. Čteny a interpretovány budou texty, které se se dotýkají 1) otázek životního prostředí, ekologické krize, vztahu člověka k přírodě a 2) proměny sociální, politické a existenciální situace člověka v důsledku zrychleného rozvoje vědy, technologií a umělé inteligence. Literatura (a šířeji umění) totiž představuje jedinečnou příležitost nahlédnout náš svět „jinak“, položit si nové otázky a zviditelnit souvislosti, které si běžně neuvědomujeme. Interpretace budou zároveň sledovat diskuse, které se o umělé inteligenci a ekologické krizi vedou v různých vědních oblastech a seznamovat studenty s jejich aktuálními poznatky.
Výstupy z učení
Studentům různých humanitních a přírodovědných oborů předmět přinese významné poznatky aplikovatelné v dalším studiu a umožní získání povědomí o širších souvislostech globálně naléhavých otázek, zejména v souvislosti s ekologickou krizí a rozvojem technologií, respektive umělé inteligence. Znalost tohoto netriviálního kontextu podpoří jejich schopnost hledat nestandardní řešení ve vlastních oborech a uvědomit si problematiku implementace nových poznatků a technologií s ohledem na stav společnosti.
Osnova
  • - Literatura v našem životě. Jak čteme a proč čteme. Dr. Tlustý.
  • - Románová cesta do světa stromů (R. Powers – Stromy znamenají svět, P. Wohlleben). Dr. Tlustý.
  • - Technologie a umělá inteligence ve věku obrazu světa (M. Kundera, D. DeLillo, M. Heidegger). Dr. Tlustý.
  • - Naděje a enviromentální žal: vize v budoucnosti v klimatické fikci (S. Robinson, K. Eisele). Dr. Dědinová.
  • - Umělá inteligence v literatuře a skutečnosti (A. Leckieová, T. Chiang). Dr. Dědinová.
  • - Věda a proměny lidství: romány Kazua Ishigura. Dr. Fonioková.
  • - Postčlověk: kde ho najít a jak se o něj starat. Dr. Kotásek.
  • - Umělá inteligence: oxymóron, marketing, sen a realita (sci-fi a kyberpunk v literatuře, N. Stephenson, R. Kurzweil). Dr. Kotásek.
  • - Ekologický a sociální kolaps ve filmovém sequelu Blade Runner 2049. Doc. Bubeníček.
  • - Umělá inteligence: na křižovatce technologií a lidskosti (K. Čapek - R.U.R., TV seriál Humans). Doc. Bubeníček.
  • - Enviromentalismus v současném výtvarném umění. Mgr. Lungová.
Literatura
  • ČAPEK, Karel. Bílá nemoc (Přít.) : Loupežník ; R.U.R. : rossum's universal robots ; Bílá nemoc [Čapek, 1988] : R.U.R. ; Bílá nemoc ; Matka [9136]. info
  • STEPHENSON, Neal. Kryptonomikon. Praha: Argo, 2021.
  • ISHIGURO, Kazuo. Klára a Slunce. Translated by Alena Dvořáková. První vydání. Praha: Argo, 2022, 341 stran. ISBN 9788025738610. info
  • LOVELOCK, James. Novacén : nadcházející věk hyperinteligence. Translated by Jan Prokeš. První vydání. Brno: Host, 2022, 148 stran. ISBN 9788027511532. info
  • WOLF, Maryanne. Čtenáři, vrať se : mozek a čtení v digitálním světě. Translated by Romana Hegedüsová. První vydání. Brno: Host, 2020, 262 stran. ISBN 9788027500116. info
  • POWERS, Richard. Stromy znamenají svět. Translated by Vladimír Medek. Vydání první. Voznice: Leda, 2020, 527 stran. ISBN 9788073356422. info
  • HARARI, Yuval N. Homo deus : stručné dějiny zítřka. Translated by Alexander Tomský - Anna Pilátová. Vydání první. Voznice: Leda, 2017, 431 stran. ISBN 9788073355029. info
  • HEIDEGGER, Martin. Věk obrazu světa. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013, 63 s. ISBN 9788072984909. info
  • LOVELOCK, James. Gaia vrací úder : proč se Země brání a jak ještě můžeme zachránit lidstvo. Translated by Jindra Havlíčková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 196 s. ISBN 9788020016874. info
  • KUNDERA, Milan. Nesmrtelnost. Edited by Philippe Sollers. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1993, 350 s. info
Výukové metody
Přednáška spojená s diskusí o vybraných literárních textech či uměleckých dílech.
Pro předmět bude rovněž vytvořena online podpora v IS, která bude obsahovat interaktivní osnovu, výukové materiály, diskusní fóra apod. Do výukových materiálů budou zařazeny jak texty odborné, tak popularizační, a tedy přístupné širokému spektru čtenářů. Ke každé přednášce budou poskytnuty materi
Metody hodnocení
Podmínkou pro získání kolokvia bude odevzdání eseje (rozsah 3-5 normostran), k níž studenti a studentky dostanou zpětnou vazbu, a úspěšné napsání závěrečného testu v IS.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.