FF:CORE101 V síti přírody a umělé intelig - Informace o předmětu
CORE101 V síti přírody a umělé inteligence: výhledy člověka 21. století očima literatury a umění
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Dědinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jan Tlustý, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jan Tlustý, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Předpoklady
- TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P) && !(PROGRAM(B-CJ_) || OBOR(FBCJpV))
Předmět je určen studujícím v prezenčním bakalářském a pětiletém magisterském cyklu s výjimkou programu Český jazyk a literatura. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 1/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Postavení člověka a současném světě prochází radikální proměnou: lidský svět zásadně ovlivňují technologické možnosti, které znejišťují hranice mezi „lidským“ a „nelidským“, proměňují sociální a politickou realitu, vztahování člověka k sobě samotnému i k druhým a vtahují jej na nejistou půdu, která otřásá dosavadními jistotami. Současně však dochází k znejistění ještě z jiného směru: jsme bytosti živé, závislé na životním prostředí, a unikátnost (nejen) lidského života je stále více ohrožována zrychlující se enviromentální krizí.
Hlavním cílem předmětu je zprostředkovat studentům humanitních, společenských a přírodních věd vhled do toho nesamozřejmého postavení člověka v současném světě, a to prostřednictvím interpretace vybraných literárních děl, ale také filmů a obrazů. Čteny a interpretovány budou texty, které se se dotýkají 1) otázek životního prostředí, ekologické krize, vztahu člověka k přírodě a 2) proměny sociální, politické a existenciální situace člověka v důsledku zrychleného rozvoje vědy, technologií a umělé inteligence. Literatura (a šířeji umění) totiž představuje jedinečnou příležitost nahlédnout náš svět „jinak“, položit si nové otázky a zviditelnit souvislosti, které si běžně neuvědomujeme. Interpretace budou zároveň sledovat diskuse, které se o umělé inteligenci a ekologické krizi vedou v různých vědních oblastech a seznamovat studenty s jejich aktuálními poznatky. - Výstupy z učení
- Studentům různých humanitních a přírodovědných oborů předmět přinese významné poznatky aplikovatelné v dalším studiu a umožní získání povědomí o širších souvislostech globálně naléhavých otázek, zejména v souvislosti s ekologickou krizí a rozvojem technologií, respektive umělé inteligence. Znalost tohoto netriviálního kontextu podpoří jejich schopnost hledat nestandardní řešení ve vlastních oborech a uvědomit si problematiku implementace nových poznatků a technologií s ohledem na stav společnosti.
- Osnova
- - Literatura v našem životě. Jak čteme a proč čteme. Dr. Tlustý.
- - Románová cesta do světa stromů (R. Powers – Stromy znamenají svět, P. Wohlleben). Dr. Tlustý.
- - Technologie a umělá inteligence ve věku obrazu světa (M. Kundera, D. DeLillo, M. Heidegger). Dr. Tlustý.
- - Naděje a enviromentální žal: vize v budoucnosti v klimatické fikci (S. Robinson, K. Eisele). Dr. Dědinová.
- - Umělá inteligence v literatuře a skutečnosti (A. Leckieová, T. Chiang). Dr. Dědinová.
- - Věda a proměny lidství: romány Kazua Ishigura. Dr. Fonioková.
- - Postčlověk: kde ho najít a jak se o něj starat. Dr. Kotásek.
- - Umělá inteligence: oxymóron, marketing, sen a realita (sci-fi a kyberpunk v literatuře, N. Stephenson, R. Kurzweil). Dr. Kotásek.
- - Ekologický a sociální kolaps ve filmovém sequelu Blade Runner 2049. Doc. Bubeníček.
- - Umělá inteligence: na křižovatce technologií a lidskosti (K. Čapek - R.U.R., TV seriál Humans). Doc. Bubeníček.
- - Enviromentalismus v současném výtvarném umění. Mgr. Lungová.
- Literatura
- ČAPEK, Karel. Bílá nemoc (Přít.) : Loupežník ; R.U.R. : rossum's universal robots ; Bílá nemoc [Čapek, 1988] : R.U.R. ; Bílá nemoc ; Matka [9136]. info
- STEPHENSON, Neal. Kryptonomikon. Praha: Argo, 2021.
- ISHIGURO, Kazuo. Klára a Slunce. Translated by Alena Dvořáková. První vydání. Praha: Argo, 2022, 341 stran. ISBN 9788025738610. info
- LOVELOCK, James. Novacén : nadcházející věk hyperinteligence. Translated by Jan Prokeš. První vydání. Brno: Host, 2022, 148 stran. ISBN 9788027511532. info
- WOLF, Maryanne. Čtenáři, vrať se : mozek a čtení v digitálním světě. Translated by Romana Hegedüsová. První vydání. Brno: Host, 2020, 262 stran. ISBN 9788027500116. info
- POWERS, Richard. Stromy znamenají svět. Translated by Vladimír Medek. Vydání první. Voznice: Leda, 2020, 527 stran. ISBN 9788073356422. info
- HARARI, Yuval N. Homo deus : stručné dějiny zítřka. Translated by Alexander Tomský - Anna Pilátová. Vydání první. Voznice: Leda, 2017, 431 stran. ISBN 9788073355029. info
- HEIDEGGER, Martin. Věk obrazu světa. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013, 63 s. ISBN 9788072984909. info
- LOVELOCK, James. Gaia vrací úder : proč se Země brání a jak ještě můžeme zachránit lidstvo. Translated by Jindra Havlíčková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 196 s. ISBN 9788020016874. info
- KUNDERA, Milan. Nesmrtelnost. Edited by Philippe Sollers. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1993, 350 s. info
- Výukové metody
- Přednáška spojená s diskusí o vybraných literárních textech či uměleckých dílech.
Pro předmět bude rovněž vytvořena online podpora v IS, která bude obsahovat interaktivní osnovu, výukové materiály, diskusní fóra apod. Do výukových materiálů budou zařazeny jak texty odborné, tak popularizační, a tedy přístupné širokému spektru čtenářů. Ke každé přednášce budou poskytnuty materi - Metody hodnocení
- Podmínkou pro získání kolokvia bude odevzdání eseje (rozsah 3-5 normostran), k níž studenti a studentky dostanou zpětnou vazbu, a úspěšné napsání závěrečného testu v IS.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CORE101