FF:CORE140 Celebrity v 21. století - Informace o předmětu
CORE140 Celebrity v 21. století: Podoby a fungování
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Romana Danková (pomocník) - Garance
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 B2.13, kromě Út 4. 3., kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P) && !(PROGRAM(B-FAV_) || OBOR(FBFAVpV))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 98/100, pouze zareg.: 21/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s různými podobami a fungováním moderních angloamerických celebrit. Nadužívaný pojem s sebou nese hlavně negativní vyznění, jako označení něčeho pomíjivého, povrchního, dokonce i patologického. Celebrity jsou však nezbytné pro fungování moderních zábavních, mediálních a sportovních průmyslů, a plní důležitou sociální funkci. Tyto osobnosti nás totiž nezajímají toliko pro svoje veřejné zásluhy nebo talent, jako pro to, kým jsou, jak se chovají jako soukromí jedinci, jaké hodnoty ztělesňují a jaký životní styl staví na odiv. Pokud celebrity sledujeme, bavíme se o nich, ironizujeme je či kritizujeme, pak zároveň upřesňujeme naše vlastní stanoviska, postoje a hodnoty. I když jde „jen“ o průhlednou košili Harryho Stylese.
V tomto kurzu si tedy nebudeme trénovat svou intelektuální nadvládu nad celebritami, ale budeme se jim snažit porozumět. Představíme si koncepty, které pro studium mediované slávy používáme, a jejich aplikaci si ukážeme na sérii případových studií. Ty zahrnou celé spektrum společensko-politických oblastí, do nichž celebrity zvlášť výrazně zasahují. - Výstupy z učení
- Absolventky a absolventi kurzu:
- budou schopni vnímat současnou populární kulturu v hlubších souvislostech, historických kontextech a širších hodnotových rámcích
- zvládnou kriticky i empaticky uvažovat nejen o představených osobnostech
- se seznámí s koncepty pro akademický výzkum celebrit, včetně jejich praktické aplikace - Osnova
- 1. Úvod: Kde se vzaly celebrity?
- V první lekci si přiblížíme historické okolnosti vzniku kultury celebrit. Platí i pro ně již stokrát obehrané "již za časů antiky" anebo jde o úplně nový typ proslulosti? Koho můžeme považovat za první skutečně moderní celebritu a hlavně proč?
- 2. Celebrita jako forma propagace
- Známé osobnosti jsou v prvé řadě marketingovým nástrojem. Zdaleka neprodávají jen předměty, módu nebo značky, ale v prvé řadě sebe sama a vlastní životní styl. Vytvořit soudržnou, poutavou a dostatečně atraktivní image představuje základ pro každou celebritu, která chce zářit déle než jen příslovečných 15 minut. Jak vypadá funkční a přesvědčivý celebritní obraz?
- 3. Skandál jako polibek smrti?
- I když se celebrity snaží o celistvou a harmonickou image, může tyto ambice kdykoliv narušit vpád neautorizované publicity. Skandály tvoří nedílnou součást kultury celebrit a zdaleka nemusí zmařit veškeré úsilí o udržení se v povědomí široké veřejnosti. Právě naopak, nezřídka dovedou budovaný obraz oživit, pročistit a dodat mu potřebnou věrohodnost. Které skandály mohou být fatální, které přínosné a pro koho?
- 4. Celebrita jako text
- Existence celebrit jako v prvé řadě veřejných soukromých osobností, které se rozpínají do řady oblastí, mediálních kanálů a popkulturních odvětví komplikuje identifikaci základních pramenů pro důkladnější rozbor. Často se můžeme ocitnout v nezáviděníhodné pozici, kdy nás množství materiálu zavalí. Které zdroje stojí v této hierarchii nejvýše a jak k nim přistupovat?
- 5. Perspektiva fanoušků, followerů a kritiků
- Pro celebritu je přijetí zásadní – ať už jde o negativní reakce či bezvýhradnou oddanost. Jen setrvalá pozornost veřejnosti umožní slavným zůstat na výsluní nebo alespoň jako snadný terč pro trolly, kritiky a tvůrce memů. Jakými prostředky slavní budují svoje fanouškovské základny a jak svoje idoly vnímají jejich sledující?
- 6. Filmová hvězda jako celebrita?
- Filmové stars mají o něco snazší pozici než hůře vnímané celebrity, protože je chrání aura talentovaných umělců. Nicméně i ony musí pravidelně vystupovat a fungovat v režimu celebrit. Za jakých okolností hvězdy upozaďují svůj talent a kreativní práci ve prospěch prezentace sebe sama jako v prvé řadě partnerů, rodičů a dětí?
- 7. Reality tv a „obyčejné“ celebrity
- Nejenže reality tv zvládla vytvořit krátkodobé celebrity ze zcela obyčejných a pro slávu jinak málo disponovaných jedinců, ale dokonce dovedla vdechnout druhý život již vyhaslým hvězdám. Jeden z nejsledovanějších, avšak eticky nejvíc sporných žánrů slavné tváře nutně potřebuje. Jaké osobnosti, s jakými předpoklady a v jakých formátech nejvíce vyčnívají i v hustě zalidněné krajině reality tv?
- 8. Hudební celebrity
- Kromě filmových hvězd mají své místo na výsluní slávy jisté i zpěváci, zpěvačky a hudební uskupení. Ať už jako jednotlivci nebo celé kapely, málokdy zůstávají uzavřeni jen ve sféře hudebního průmyslu. Pro hudební celebrity platí víc než pro jiné populární osobnosti fakt, že napříč mediálními a kulturními průmysly migrují. Kterým celebritám a proč se daří dlouhodobě existovat na pomezí hudby a filmu, a které v tomto ohledu naopak dlouhodobě selhávají?
- 9. Celebrita jako věc politická
- Slavní zdaleka nepatří jen showbyznysu, ale tvoří nedílnou součást politického světa. Tato skutečnost významně ovlivnila volební rok 2016, kdy se navzdory všem očekáváním a kulturnímu konsenzu stal americkým prezidentem Donald Trump. Zdaleka však není jediným, protože v historii i v různých zemích najdeme celou řadu příkladů ilustrujících prolínání politiky a populární kultury. Které celebrity mají ideální předpoklady pro vstup do politiky a které faktory mohou výrazně přispět k volebnímu úspěchu?
- 10. Sportem k vítězství a/nebo ke slávě?
- Celebrity se přirozeně vyskytují nejen v zábavních průmyslech, ale přirozeně také ve sportu. Ačkoliv se může zdát, že sport přeje nadání a výsledkům a o vítězích nebývá sporu, opak bývá pravdou. Pokud je sportovec či sportovkyně zároveň celebritou s rozsáhlou skupinou sledujících a početnou fanouškovskou základnou, může to ve výsledku prospět celému sportovnímu odvětví. Které disciplíny generují nejvýraznější celebrity a jaká specifika s sebou nese sportovní sláva?
- 11. Celebrita jako rodinný byznys
- Zdaleka ne všem celebritám se daří v individuálním režimu. Jiné dlouhodobě září jako součást nadosobních celků – párů, rodin, skupin. Britská královská rodina představuje asi nejvýraznější příklad fungování rozvětvené rodiny jako svého druhu firmy, v níž jednotlivci musí plnit přesně stanovené role a dodržovat hierarchii. Jak je možné, že britská královská rodina po léta držela kontrolu nad svým obrazem ve vlastních rukou a jaké okolnosti v posledních letech přispěly k destabilizaci této dosud neotřesitelné značky?
- 12. Alternativní celebrity
- Ano, v závěru kurzu už víme, že každá výrazná celebrita s sebou nese ideologický paradox, který ztělesňuje a prožívá přímo na očích veřejnosti. Nejzajímavější jsou ale ty celebrity, které se dovedly proslavit navzdory faktorům, které mohou globální slávu komplikovat. Sem spadá hlavně rasa, sexuální identita a negace slávy, kdy osobnost se svoji proslulostí nechce či neumí pracovat. Jak vypadá sláva navzdory předpovědím, okolnostem a statusu quo?
- Literatura
- FREEMAN, Matthew - RAMAZZO GAMBARATO, Renira (eds.). The Routledge Companion to Transmedia Studies. London: Routledge, 2020.
- CASHMORE, Ellis. Celebrity Culture. London: Routledge, 2014.
- YORK, Lorraine- Reluctant Celebrity. Affect and priviledge in Contemporary Stardom. London: Palgrave Macmillan, 2018.
- COBB, Shelley - EWEN, Neill (eds.) First comes love. Power couples, celebrity kinship and cultural politics. London: Bloomsburry Academic, 2015.
- DYER, Richard. Stars. London: BFI, 1998.
- WRIGHT, Lauren A. American Democracy in the Age of the Celebrity Candidate. New York and London: Routledge, 2020.
- A companion to celebrity. Edited by P. David Marshall - Sean Redmond. Chichester: Wiley Blackwell, 2016, xvii, 557. ISBN 9781118475010. info
- TURNER, Graeme. Understanding celebrity. Second edition. Los Angeles: SAGE, 2014, vi, 171. ISBN 9781446253205. info
- FERRIS, Kerry O. a Scott R. HARRIS. Stargazing : celebrity, fame, and social interaction. 1st pub. New York: Routledge, 2011, xvi, 158. ISBN 9780203831342. info
- Stardom and celebrity a reader. Edited by Sean Redmond - Su. Holmes. London: SAGE, 2007, 1 online. ISBN 9781446269534. URL info
- VINCENDEAU, Ginette. Stars and stardom in French cinema. 1st publ. London: Continuum, 2000, xii, 275 s. ISBN 0-8264-4730-9. info
- Výukové metody
- Celkem 12 lekcí představí jak celebrity v různých kulturně-společenských a politických oblastech, tak metodologické koncepty, použitelné pro rozbor dalších exponovaných osobností. Na každou lekci se studenti připraví četbou jednoho odborného textu či kapitoly, a zhlédnutím jednoho audiovizuálního díla (filmu či epizody seriálu). Během přednášky si obojí společně rozebereme, identifikujeme klíčová témata a ukážeme si podobně fungující či naopak kontrastní případy.
- Metody hodnocení
- Na konci každé lekce studentstvo dostane možnost vyplnit zkušební odpovědník. Každý bude sestávat z 12 otázek, z toho šest bude zaměřených na četbu a šest na audiovizuální obsah. V odpovědníku se po jeho vyplnění zobrazí správné odpovědi i s vysvětlením. K těmto odpovědníkům se lze kdykoliv vracet a s jejich pomocí se chystat na ostré testy. Ty v průběhu semestru proběhnou celkem tři, vždy po čtyřech lekcích. Ostrý odpovědník bude obsahovat 30 otázek, které si studentstvo průběžně zkoušelo ve zkušebních testech. K tomuto odpovědníku se po jeho vyplnění nelze vracet.
Pro úspěšné absolvování předmětu je potřeba splnit všechny tři ostré odpovědníky, a v každém získat minimálně 22 bodů. - Náhradní absolvování
- Předmět je možné absolvovat také v~náhradní podobě, v~případě výjezdu do zahraničí. V~interaktivní osnově bude k~dispozici četba, ve studijních materiálech v~ISu pak AV materiály. Se zkušebními odpovědníky lze pracovat kdykoliv po skončení výkladu pro daný den. Stran spuštění ostrého odpovědnímu bude studentstvo včas informováno.
- Informace učitele
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. je odbornou asistentkou na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FFMU v Brně. Dlouhodobě se věnuje výzkumu různých forem hvězdné slávy, filmovému herectví a kostýmnímu výtvarnictví; spolupracuje s řadou tuzemských kulturních institucí, s Českým rozhlasem, Českou televizí, Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech. Publikuje v Česku i v zahraničí, například v oborových časopisech Cinepur či Iluminace, v zahraničí její studie otiskly renomované časopisy jako Journal of Celebrity Studies nebo NECSUS. Na domovské katedře učí kurzy zaměřené na českou novou vlnu, melodrama, filmové hvězdy nebo filmové herectví.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/CORE140/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/CORE140