FF:DESB25 Inkluzivní design - Informace o předmětu
DESB25 Inkluzivní design
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- RNDr. Robert Osman, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- RNDr. Robert Osman, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit se přemýšlet o designu v kontextu rozličných uživatelských nároků. Předmět je zaměřen na rozvoj imaginace o tom, co vše může být bariéra, co vše může být přístupnost a jak mocným nástojem v této problematice může být inkluzivní design.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
- kriticky přemýšlet nad tématem přístupnosti
- používat základní konceptuální a jazykový aparát kritických studií přístupnosti
- identifikovat bariéry v existujících designových řešeních
- reflektovat svou designérskou praxi, aby nekriticky nereprodukovala zbytečné či neuvědomované bariéry. - Osnova
- 1. Co je to bariéra z pohledu Geografie znevýhodnění? Seznámíme se s termíny veřejný prostor, přístupnost, postižení, znevýhodnění, inclusive design, apartheid design, ableismus, eco-ableismus.
- 2. Jak chápat cílové skupiny z pohledu Kritických studií přístupnosti? Seznámíme se s termíny absolutní bariéra, relační bariéra, průměrný uživatel, design for all, intersekcionalita.
- 3. Jaké jsou modely postižení z pohledu Kritických studií postižení? Seznámíme se s termíny medicínský model, sociální model, politicko-relační model, supermrzák, crip.
- 4. Znevýhodnění prostorem a časem. Seznámíme se s termíny crip space, crip time, crip spacetime, chronos, kairos, chrononormativita, allochronismus, čas kartografie, čas korpografie.
- 5. Univerzální designy přístupnosti. Seznámíme se s termíny design zaměřený na člověka, univerzální design, design pro všechny.
- 6. Alternativní modely přístupnosti. Seznámíme se s termíny inkluzivní design, akupunkturní architektura, taktický urbanismus, disability art, estetika přístupnosti.
- Výukové metody
- Synchronní přednášky, asynchronní studium literatury a videí, asynchronní úkoly v prostředí Miro.
- Metody hodnocení
- Semestrální práce (identifikace bariér na pracovišti a návrh jejich odstranění) - výstupem může být prezentace, poster, text, či video.
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/DESB25