FF:DU2408 Folk Art - Informace o předmětu
DU2408 Folk Art and Vernacular Culture from the 15th to the 21st century
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D. (přednášející)
Julia Secklehner, M.Phil., Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 G21, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- Basic knowledge of art history
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- The course will guide students through the basic concepts, terms, and important topics of folk art from the early modern period to the present.
- Výstupy z učení
- Upon completion of the course the student will be able to:
- understand the concepts of folk art over time
- analyse the various forms and media of folk art and its relationship to so-called high art
- identify different forms of handicrafts and artisanship - Osnova
- Early print as popular print? Its impact on modern art
- Ethnography, costumes and stereotypes
- Print, mass media and the illustrated press
- Vernacular architecture
- Folk Art and “High Art”: painting from the ideal countryside to social realism
- Regions and places: national symbols and design
- Minority folk arts and craft practices
- Wood, metal, glass: Reinventing craft practices
- Textile works: handicrafts and gender
- Photography and fashion: making the folk “popular”
- Literatura
- doporučená literatura
- PARSHALL, Peter W., Rainer SCHOCH, David S. AREFORD, Richard S. FIELD a Peter SCHMIDT. Origins of European printmaking : fifteenth-century woodcuts and their public. New Haven: Yale University Press, 2005, ix, 371. ISBN 3936688087.
- O'CONNELL, Sheila. The popular print in England : 1550-1850. 1st pub. London: British Museum Press, 1999, 256 s. ISBN 0714126225.
- Cooper, Emmanuel. 1991. “ The People’s Art.” Folk Life 30 (1): 49–58. doi:10.1179/043087791798238905.
- BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Malden, Mass.: Polity, 2009, viii, 346. ISBN 9780745644950.
- Storm, Eric. The Culture of Regionalism. Manchester University Press: 2010.
- Výukové metody
- lectures, class discussion
- Metody hodnocení
- final (group) discussion on selected topics (based on the studied materials)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/DU2408