DU2408 Folk Art and Vernacular Culture from the 15th to the 21st century

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D. (přednášející)
Julia Secklehner, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 G21, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Předpoklady
Basic knowledge of art history
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The course will guide students through the basic concepts, terms, and important topics of folk art from the early modern period to the present.
Výstupy z učení
Upon completion of the course the student will be able to:
- understand the concepts of folk art over time
- analyse the various forms and media of folk art and its relationship to so-called high art
- identify different forms of handicrafts and artisanship
Osnova
  • Early print as popular print? Its impact on modern art
  • Ethnography, costumes and stereotypes
  • Print, mass media and the illustrated press
  • Vernacular architecture
  • Folk Art and “High Art”: painting from the ideal countryside to social realism
  • Regions and places: national symbols and design
  • Minority folk arts and craft practices
  • Wood, metal, glass: Reinventing craft practices
  • Textile works: handicrafts and gender
  • Photography and fashion: making the folk “popular”
Literatura
    doporučená literatura
  • PARSHALL, Peter W., Rainer SCHOCH, David S. AREFORD, Richard S. FIELD a Peter SCHMIDT. Origins of European printmaking : fifteenth-century woodcuts and their public. New Haven: Yale University Press, 2005, ix, 371. ISBN 3936688087.
  • O'CONNELL, Sheila. The popular print in England : 1550-1850. 1st pub. London: British Museum Press, 1999, 256 s. ISBN 0714126225.
  • Cooper, Emmanuel. 1991. “ The People’s Art.” Folk Life 30 (1): 49–58. doi:10.1179/043087791798238905.
  • BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Malden, Mass.: Polity, 2009, viii, 346. ISBN 9780745644950.
  • Storm, Eric. The Culture of Regionalism. Manchester University Press: 2010.
Výukové metody
lectures, class discussion
Metody hodnocení
final (group) discussion on selected topics (based on the studied materials)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/DU2408