DU4000b Didaktika dějin umění II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová (přednášející), prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Romana Šimurdová
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na pedagogickou praxi na středních odborných školách a vyšších odborných školách uměleckého zaměření a gymnáziích. V návaznosti na Didaktiku umění I. jsou studenti schopni formulovat pedagogické cíle a na základě didaktické transformace učiva sestavit výukovou jednotku. Další uplatnění mohou najít absolventi v lektorských odděleních galerií, jako animátoři a zprostředkovatelé umění. Předmět klade důraz na specifičnost jednotlivých uměleckých oblastí a nabízí různé prostředky k jejich přiblížení studentům z hlediska charakteru jednotlivých odvětví. Součástí předmětu je seznámit studenty s institucemi zabývajícími se zprostředkováním uměním prostřednictvím galerijních animací.
Osnova
  • 1. Percepce, recepce, apercepce a interpretace uměleckého díla. 2. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- specifika malby, kresby . 3. Dvourozměrný výtvarný projev v historických proměnách- grafické techniky. 4. Architektura - hmota a prostor, duchovní a nehmotné aspekty architektury, adekvátní odborná terminologie pro střední školy. 5. Umělecké řemeslo- užité versus volné umění. 6. Design – od počátků po současnost. 7. Specifičnost sochařského tvaru a jeho vztahu k prostoru. Materiály, techniky, vztah k architektuře a malířství. Proměny materiálu a tvaru a působení na diváka v moderním a postmoderním sochařství. 8. Formy akčního umění, body art, konceptuální umění a umění instalace jako zdroj vlastní výtvarné akce. 9. Galerijní animace a zprostředkování umění. 10. Návštěva animačního programu v některé z Brněnských galerijních institucí a rozbor výukových metod zde použitých.
Literatura
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Kateřina HRUŠKOVÁ, Jan CHARVÁT, Petr KUNČÍK, Jiří LANGER, Michaela MATĚJKOVÁ, Hana NOVOTNÁ, Michaela SLIVKOVÁ, Jan SOBOTA, Romana ŠIMURDOVÁ, Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ, Petra VENCLÍKOVÁ a Júlia ZORKOVSKÁ. Vize v umění a ve výchově uměním. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 198 s. ISBN 978-80-210-8451-3. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Alice. Zprostředkování architektonického dědictví. In Veřejný diskurs výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, s. 129-140. Spisy Pedagogické fakulty MU, sv. 146. ISBN 978-80-210-5390-8. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá blokově.
Metody hodnocení
Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu se zaměřením na zprostředkování kulturního dědictví v Brně (forma architektonické procházky, animační program k některé ze stálých expozic nebo probíhajících výstav, zprostředkování soch ve veřejném prostoru).
Informace učitele
Předmět je vyučován každý semestr.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.