FAVKh016 Kinematografie střední Evropy: Polsko a Maďarsko

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 57 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/57, pouze zareg.: 0/57, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/57
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se zaměří na národní kinematografie Polska a Maďarska, blízké kulturně i historicky, od počátků do současnosti.
Polská kinematografie se na vrchol svého společenského a uměleckého významu dostala v období tzv. polské školy (1956-1963, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech J. Has) a v období filmu morálního neklidu (1976-1981, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski), přičemž centrální postavou zůstává osobnost Andrzeje Wajdy.
Z maďarské kinematografie přiblížíme tvorbu autorů, kteří v reflexi tragické kolektivní zkušenosti prokázali největší odvahu a uměleckou originalitu, používali vlastní metaforické systémy nebo vytvářeli autonomní fikční světy: Zoltán Fábri, Miklós Jancsó, István Szabó, András Kovács, Péter Bacsó, Márta Mészárosová, Zoltán Huszárik, Gábor Bódy, Béla Tarr aj.
Hlavní cíle kursu jsou:
porozumět vztahům mezi politikou, ideologií a kinematografií ve dvou blízkých zemích „reálného socialismu“ a po roce 1989;
seznámit se s „kánonem“ nejvýznamnějších polských a maďarských filmů a získat diváckou zkušenost;
rozšířit bázi poznatků pro historickou komparaci v kontextu střední Evropy
Výstupy z učení
Na konci kursu bude student schopen:
porozumět reflexi dějin střední Evropy v polské a maďarské kinematografii
interpretovat skryté a podvratné významy ve sledovaných filmech
ocenit jejich estetické hodnoty.
Osnova
  • Úvod do studia polské a maďarské kinematografie
  • Polská filmová škola, Andrzej Wajda, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz
  • Šedesátá léta a „třetí film"
  • Oživení 70. let, Krzysztof Zanussi
  • Film morálního neklidu a kinematografie osmdesátých let, Krzysztof Kieślowski
  • Polská kinematografie po roce 1989
  • Současný polský film
  • Maďarská kinematografie do 50. let
  • Šedesátá léta
  • Miklós Jancsó
  • Kritika stalinismu a rocková subkultura
  • Maďarská kinematografie po roce 1989
  • Současný maďarský film
Literatura
    doporučená literatura
  • LUBELSKI, Tadeusz. Historia kina polskiego : twórcy, filmy, konteksty. Wyd. 1. Katowice: Videograf II, 2009, 622 s. ISBN 9788371836664. info
  • CUNNINGHAM, John. Hungarian cinema : from coffee house to multiplex. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xii, 258. ISBN 1903364809. info
    neurčeno
  • SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 308 s. Filmová knihovna ; sv. 3. ISBN 978-80-7294-971-7. info
  • Kino polskie jako kino narodowe. Edited by Tadeusz Lubelski - Maciej Stroiński. Kraków: Korporacja ha!art, 2009, 391 s. ISBN 9788361407942. info
  • The cinema of Andrzej Wajda : the art of irony and defiance. Edited by John Orr - Elżbieta Ostrowska. 1st pub. London: Wallflower Press, 2003, xxii, 205. ISBN 1903364574. info
  • FALKOWSKA, Janina. Andrzej Wajda : history, politics, and nostalgia in Polish cinema. 1st pub. New York: Berghahn Books, 2007, viii, 340. ISBN 1845452259. info
  • ZANUSSI, Krzysztof. Struktura krystalu a jiné filmové povídky. Praha: Mladá fronta, 1981. info
  • KIEŚLOWSKI, Krzysztof. Kieślowski o Kieślowském. Edited by Danusia Stok, Translated by Lenka Kuhar Daňhelová. Vydání první. Praha: Academia, 2013, 237 stran. ISBN 9788020022516. info
  • HALTOF, Marek. Krzysztof Kieślowski a jeho filmy. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2008, 230 s. ISBN 9788090375673. info
  • BRACHTLOVÁ, Ingrid. Miklós Jancsó. Praha: Čs. filmový ústav, 1990. ISBN 80-7004-032-7. info
  • Béla Tarr - V oku velryby. Edited by Kamila Boháčková. Praha: AČFK ve spolupráci s nakl. Casablanca, 2010, 202 s. ISBN 9788087292075. info
  • PORTUGES, Catherine. Screen memoires : the Hungarian cinema of Márta Mészáros. Bloomington: Indiana University Press, 1993, 190 s. ISBN 0253207827. info
Výukové metody
Přednášky, projekce, diskuse, domácí studium.
Metody hodnocení
Zkouška: osobní anotovaná filmografie 26 (13 polských a 13 maďarských) filmů ke skupinové diskusi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: jednou za 3-5 let.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.