FF:HIAb08c General History of the 19th C. - Course Information
HIAb08c History of Culture and Civilization (1789-1918). General History of the 19th Century - West
Faculty of ArtsSpring 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- prof. PhDr. Jiří Hanuš, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Hanuš, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- HIAb08u Introduction to Modern Hist.
Předpokladem úspěšného absolvování kursu je předcházející či průběžná návštěva kursu Úvod do studia 19. a 20. století (Úvod do moderních dějin). Je též žádoucí absolvovat předtím alespoň některý z kurzů raného novověku. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 60 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/60, only registered: 1/60 - fields of study / plans the course is directly associated with
- History (programme FF, B-HI_) (2)
- Course objectives
- The aim of the course is the introduction to the history of the "long" 19th century, from the French Revolution(1789)to the World War I(1914 - 1918)in political, social and cultural contexts. The development of European powers and especially the development of their political systems, the history of major ideological systems of the 19th century, the history of symbolic aspects of revolutionary events, the history of intellectual movements and cultural institutions of political importance are the main priorities. The course also focuses on the basic process concepts (revolution, secularization, nacionalism, imperialism)and topics illustrating European development (political and industrial revolution, establishing modern politics, liberalism, nacionalism, the development of national states etc.). Students will be able to understand basic trends of the long 19th century. They will be able to interpret new concepts and issues related to the period.
- Learning outcomes
- The student will be able to
- identify and describe characteristic developmental features of the 19th century
- compare the differences in historiographic approaches to the given period
- characterize selected resources relevant for the given period - Syllabus
- 1. Enlightenment, idea of the progress of the society
- 2. Times of the Revolutions (France, Belgium, Central Europe etc.)
- 3. Shaping of modern politics, idea of the human rights, utopian thought
- 4. Liberalism and constitutional state, socialism and marxism
- 5. Problem of the secularisation, the church history in 19th century
- 6. Nations and national movement, idea of the national unity
- 7. Modern antisemitism and racism
- 8. Industrial, technical and scientific revolution
- 9. Crisis and critique of the modernity
- Literature
- required literature
- Zrození občana : antologie dokumentů z Francouzské revoluce. Edited by Daniela Tinková. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 475 stran. ISBN 9788020024237. info
- DAVIES, Norman. Evropa : dějiny jednoho kontinentu. Translated by Kateřina Keilová. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2000, 1365 s. ISBN 8024201704. info
- HROCH, Miroslav. V národním zájmu :požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století v komparativní perspektivě. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996, 212 s. ISBN 80-85899-16-7. info
- recommended literature
- FURET, François. Francouzská revoluce. 1. vyd. Praha: Argo, 2004, 450 s. ISBN 8072034529. info
- DUBY, Georges. Dějiny Francie : od počátků po současnost. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 953 s. ISBN 8071845140. info
- DAVIES, Norman. Polsko :dějiny národa ve středu Evropy. Translated by Miroslava Valentová - Aleš Valenta. V čes. jaz. vyd. 1. Praha: Prostor, 2003, 481 s., [8. ISBN 80-7260-083-4. info
- BALÍK, Stanislav and Stanislav BALÍK. Právní dějiny evropských zemí a USA :(stručný nástin). 2. rozš. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2002, 223 s. ISBN 80-86473-15-5. info
- SCHORSKE, Carl E. Vídeň na přelomu století. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2000, 354 s. ISBN 80-85947-58-7. info
- SKŘIVAN, Aleš. Evropská politika, 1648-1914. Vyd. 1. Praha: Aleš Skřivan ml., 1999, 272 s. ISBN 80-902261-3-2. info
- VACULÍK, Jaroslav. Obecné dějiny novověku IV. (1789-1918) (The World History of New Age, t. IV(1789-1918)). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 174 pp. ISBN 80-210-2185-3. info
- MAIER, Hans. Revoluce a církev : k dějinám počátků křesťanské demokracie : Revolution und Kirche : zur Frühgeschichte der Christlichen Demokratie (Orig.). Translated by Josef Štochl. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 278 s. ISBN 80-85959-50-X. info
- VLČEK, Radomír. Ruský panslavismus - realita a fikce. 1999, 285 s. info
- FURET, Francois. Promýšlet Francouzskou revoluci. Překl. a ediční poznámka Petr Horák. Brno: Atlantis, 1994, 207 pp. ISBN 80-7108-089-6. info
- LOEWENSTEIN, Bedřich W. Otto von Bismarck. Praha: Svoboda, 1968. info
- Teaching methods
- Lecture with discussions and student presentations.
- Assessment methods
- Fulfilling requirements (oral) focusing on the basic notions of the discipline.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught each semester.
The course is taught: every week. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/HIAb08c